Élménybeszámoló

2020-07-24
Nehézség: Táv: 7 km

2019-10-25     Beküldte: KAmilla

Kitettük a kenukat a hajóház elé, majd elővettük az evezőlapátokat. Az egyik lapáton két poloska üldögélt. A páncélos bogarak kezdenek téli lakóhelyet keresni, ha hagynánk őket.

Bár már október 25-ét mutat a naptár, két hete nyárias meleg 22-28 °C fok van és az eső sem esett. Októberi nyár! Imádom! A felmelegedés vészesen közeleg, - mondják az elemzők. Mi meg örülünk, hogy nem kell az egyenlítőhöz költözni a hosszú, forró nyárért. Szentesen, a Tisza partján kora tavasztól késő őszig lehet strandolni.

A vízhez közeledtünk hajóinkkal. Csend volt. A motorcsónakosok nem kavarták fel a vizet, így a kavicsokat is láthattuk a folyó alján. Szeged felé indultunk. Fürdőruhában eveztünk úti célunk felé. Testünket simogatta a délutáni napsütés. A medret szegélyező növényzet felvette őszi ruháját. Sárgás-zöld, vörös, narancsos-barnás színben pompázik. Amikor a nappalok rövidülni és az éjszakák hűvösödni kezdenek, a lombhullató növényeknél csökken a zöld színt adó klorofill termelése. Láthatóvá válnak a levelekben jelen lévő egyéb festékanyagok. A karotinoidok sárgára, barnára és narancsszínűre, az antocián pigmentek vörösre és lilára festik a lombokat. Őszi lombszíneződés csak a világ olyan részein figyelhető meg, ahol a rövidülő nappalok mellett hideg éjszakák is előfordulhatnak.

Mólók mellett haladtunk a Kis-Tisza-sziget irányába. Eveztünk, s közben az ár is sodort egészen 234fkm-ig. Kikötöttünk. Egy ökörnyál lebegett a hajó oldalán. Még zöldellt a kövér porcsin, néhány szálat szakítottunk. Majd a homokfalnak dőlve az erdő ősi távírójára lettünk figyelmesek.

16 óra. Indulnunk kell visszafelé. A jobb part mentén haladtunk felfelé. A víz tetején száraz falevelek kis csónakokként úsztak az árral, az elázottak hullámsírba kerültek. A part mentén a tiszta víz alatt gyönyörködhettünk bennük. Lelassul a folyó, ezáltal letisztul a víz – szólt útitársam. Vadkacsák röppentek fel hangos gágogással. Közel 50-t összetereltünk az előttünk lévő folyószakaszra. Egy másik raj  a folyás irányába menekült. Közeledtünk a homokpart felé 237fkm-hez. A vízben sokfelé metángáz bugyborékolt. A lépcsőzetes homokpart napozáshoz csábított. Mi már csak jövőre vesszük birtokba ezt a területet.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         KAmilla

2019-10-22     Beküldte: KAmilla

Múlt héten hétfőn, sőt egész héten 21°C fok körüli hőmérséklet volt napközben. Így fürdőruhában és papucsban evezhettünk. Ma már jelentősen hűvösebb volt. Hosszúnadrágban, gumicsizmában, mellényben komfortosabb volt az evezés.

A homokpart irányába haladtunk a folyó közepén. Szélcsendben eveztünk és gyönyörködtünk a békés tájban. A parton a fák lombozata rendkívül sok árnyalatot vett fel. Sárga, vörös, drapp szín és a zöld számtalan változata. Balról a Kis-Tisza-sziget nyaralóházai bukkantak fel, nyáron ezeket a fák sűrű lombja takarja. 235fkm-nél jobb oldalon, átemelő szivattyú található. Itt tilos hajókkal kikötni. Továbbhaladva kiszáradt fákat láthattunk, melyek szoborként álltak a vízparton. Végre elérkeztünk egy keskeny homokparthoz. Két horgász ült állig felöltözve. Ma itt nem kötöttünk ki.

Avarral fedett mólók mentén haladtunk visszafelé. Több helyen autógumikból kialakított lépcső vezet fel a kisházakhoz. Hirtelen egy kék színű madár röppent el előttünk. A túloldal felé vette az irányt. Úgy látszik nemcsak a közúti híd lábánál, hanem errefelé is lakik egy jégmadár. Magányosan. Sohasem párban találkozunk vele, mint a pintyekkel vagy a tőkésrécékkel. Továbbevezve, közelről is megtekintettük a kiszáradt fákat a part mentén. Nagyon érdekes látványt nyújtottak, akárcsak a lehullott falevelek a vízben. Búcsúzóul még kikötöttünk a túloldalon, 237fkm-nél. Testünket már nem melengette a Nap, időnként a hűvös szél járta át. Sajnos az idén nyáron nem sokszor jártunk ezen a szakaszon, hogy ne zavarjuk a naturistákat.

KAmilla

Ha a túrával kapcsolatban Neked is van élménybeszámolód, kérlek küldd el nekünk a turak@jupat.hu e-mail címre!