Útleírás

Vissza a túrákhoz
Túrakód: V005_10 Túranév: Szentes térsége / Vizek útjain / Csongrádi csillag #2 (2 nap) Feltöltve:
Frissítve:
Bejárva:
2019-02-11
2019-03-15
2018-06-02
Nehézség: Táv: 47 km

46,7 km-es túránk során felevezünk a Hármas-Körösön Szelevényig.
 5,6 fkm-nél áthaladunk a Bökényi duzzasztó mindkét ágán, hogy alaposan szemügyre vehessük mind a duzzasztási-, mind a hajózsilip oldali részeket hazánk első vasbetonból épült vízépítési műtárgyán.
Ismét tiszai vízre érve, felküzdjük magunkat a csongrádi pontonhíd felett található Ellés Monostor romjaihoz (a Bor-Kalán nemzetség monostora a XI. századtól a XVI. század közepéig állt fenn, az első írásos emlék róla 1306-ban keletkezett), útközben pedig a 1887-ből származó vízmérce, valamint a múltidéző átkelést biztosító pontonhíd mind-mind visszavezet bennünket az időben.


1. nap (28,7 km, track: V005m101, V005j101)
Kiindulási pontunk a St. Jupát SE. Vízitelepe mellett található komplejáró (237,8 fkm), (úp.: 000iep).
Innen felfelé a strand irányába induljunk el. (A track csupán a túraútvonal műholdképén történő eligazodást, valamint a nevezett-pontok terepen történő könnyebb beazonosítását szolgálja, nem feszesen követendő nyomvonal. Folyásiránnyal szemben történő haladásunknál célszerű a parthoz közelebb - lefelé haladva - beljebb, a sodorvonal közelében haladnunk.)
239 fkm-nél hagyjuk el a szentesi üdülőterületet. Innentől kezdve egy háborítatlanabb szakaszon evezhetünk, de mire elmélyednénk benne, látótérbe kerül előbb a közúti, majd szinte rögtön utána a vasúti híd is. A kettő között található a 240 fkm-es tábla (j.). A hidakat elhagyva ismét nyugalomra lelhetünk. (A túrán célszerű követnünk a folyóvízen felfelé evezők stratégiáját, miszerint kanyarok mentén oldalt váltunk, hogy mindig a belső íven haladjunk. Így részben rövidebb a táv, részben a sodrás is csekélyebb. De ha kíváncsiságunk irányítja hajónkat, ne habozzunk azt az oldalt választani, amelyik jobban felkeltette az érdeklődésünket.)
Alacsony vízállásnál a 243 fkm alatt/felett található nagy balos kanyarulatban jelentősen el kell távolodnunk a parttól, hogy evezőnk ne érjen le időnként a mederfenékre. Ez a rész már a csongrádi üdülőterülethez tartozik.
A Körös-torokot megpillantva figyeljünk: biztonságos távolságban kell kikerülnünk a hosszan elterülő és jelentősen benyúló kikötőt! Ne szálljunk ki itt, mivel ez a terület inkább a „motorizáltaké”, és jobb a békesség...
Leküzdve az akadályt már láthatjuk a híres homokpadot, mely pihenőhelyünk és strandolási lehetőségünk is egyben (243,9 fkm, úp.: 001kbp).
Nyári szezonban a terület alsó és felső részén van lehetőségünk kikötni. A strandhoz tartozó partszakaszon a frekventált üdülőhelyeken szokásos gasztronómiai kínálatot találja az erre vágyó. A terület bejáratánál, a körforgalom mellett artézi kút is van (úp.: 002viz), így az értékes és olcsó folyadékpótlás biztosított.
Fontos: ne feledkezzünk meg felszerelésünk biztonságáról!

A partszakasz közepe körül találjuk a fémből készült Rév-kilátót (belépős, úp.: 003kilat), melyről remek panoráma nyílik a környező területekre.
(A hosszabb,  időigényesebb felfedezéseinket célszerű a délutáni kikötéskor megtennünk, nehogy kicsússzunk az időkeretünkből!)

Ismét vízre szállva a stranddal szemben, a Körösben folytatjuk utunkat. Fél kilométernyire a torkolattól a jobb oldalon vízkivételi mű található: az ott látható két csövön látják el a Kurcát vízutánpótlással a Körösből. A töltésig csatorna szállítja a vizet, lehetőséget teremtve (némi száraz szakasz beiktatásával) turisztikai célú hajózásra - no de ez már egy másik túra útvonala, mi most térjünk vissza a Körös medréhez!
A műtárgynál ne fürödjünk, mert tiltott és veszélyes is! A szerkezet üzemelése esetén különösebb hanghatást nem tapasztalunk, viszont jelentős szívóerővel rendelkezik a vízszint alatti csővégeknél, így komoly veszélyforrást jelent.

Felfelé haladva gyorsan megtapasztaljuk, hogy ez a víz nyugodtabb, csendesebb. Ahogy távolodunk a strand nyüzsgésétől, a kanyarulatok mentén egyre inkább magával ragad bennünket a természet békéje. Horgászokkal találkozhatunk itt-ott a folyó bal partján, főként a 2,5 fkm tájékán
(úp.: 004kbp). Ezen a részen kiszállva lenne lehetőségünk besétálni a Szenteshez tartozó Magyartésre egy széles, kaszáló borította ártéren keresztül. Fentebb meredek agyagpartot is láthatunk, majd néhány  kanyarulatot követően látómezőnkbe kerül a duzzasztómű két részét (duzzasztási ág, hajózsilip) elválasztó sziget csúcsa(Szerencsés, ha ide az ITT, ITT és ITT elérhető anyagok áttanulmányozását követően érkezünk! Tartalmi átfedésük ellenére érdemes átnézni őket! További részletes anyag ITT és ITT érhető el.)

Felérkezve, jobb oldalon az 1907-ben készült, 3,53 m duzzasztási szintű vízlépcső zsilipkamrai része található, mely 10 m széles és 68 m hosszú, és kézi mozgatású kapuszárnyakkal rendelkezik. Érdemes kiszállnunk (úp.: 005kbp), hogy alaposan szemügyre vehessük! A kamrában fellelhetőek az eredeti létrák, melyek hajóink kikötésére és a feljutásra is jó lehetőséget biztosítanak. (Engem mindig megérint e hely szelleme, hisz ez az első hazai létesítésű vasbeton vízépítési műtárgy, és én itt lehetek, felmászhatok létráin, megfoghatom a zsilipkapu kezelőkarját… Furcsa, de most a klaviatúrát kopogtatva is ott vagyok. Megadatott az is, hogy még működés közben láthattam.)

Tovább evezve elhaladunk az egykori révátkelő mellett, mely a víz felől már csak nehezen vehető észre (kint a töltésnél, a folyó bal partján még áll az egykori révészház).
Kicsivel odébb vízkivételi mű található, melyre ugyancsak a korábban már említett instrukciók érvényesek! Ezt elhagyva ismét a teljes nyugalom világába csöppenünk.

Szelevényt elérvén (úp.: 006ford), a betonlépcsőnél kínálkozik lehetőség kényelmes kiszállásra, melyet a horgászladikok mellett találunk. Felsétálva rögtön a település széléhez érkezünk, ahol szükség esetén közkutat is találunk 360 m-re onnan, ahol partra szálltunk (úp.:007viz, track: V005o101). A rámpa tetején az itt kiállított tolózárat is tanulmányozhatjuk. (A település alatti/feletti töltésszakaszon a 2006-os árhullámot követően - mely komoly kihívás elé állította a védekezésben résztvevő szakembereket - jelentős védképességi munkálatokat végeztek.)

Visszaülve a hajóba elégedetten nyugtázhatjuk, hogy legyőztük a folyó erejét, így itt az ideje, hogy megpihenjünk, és átadjuk magunkat a természet csendjének. Éljük meg a „csorgás” megnyugtató élményét!

Visszaérve a szigetig, most válasszuk a másik ágat. Így a duzzasztómű felőli oldalra kerülünk. Itt is érdemes kiszállni (úp.: 008kbp), akár mind a két oldalon - habár ez rutinosabb kormányost igényel -, hogy tovább tanulmányozzuk a műtárgy terepen fellelhető részeit. A duzzasztást ún. tűkkel oldották meg (ezekről képeket az ITT elérhető anyag fotómellékleteiben találsz, ahol makett is látható). Ezek a tűk 464 cm hosszúságú, négyszögletes keresztmetszetű vörösfenyő rudak voltak, melyek egymás mellé helyezésével az e célra kialakított szerkezetben elérhető volt a meder teljes elzárása. Ehhez 350 db behelyezésére volt szükség. A tűk ki-be mozgatásával lehetett az átfolyó víz mennyiségét szabályozni.
(A műtárgy területén tilos a fürdőzés!)

Tovább haladva a Körös-torokba érünk. Itt ismét strandolhatunk kedvünk szerint, valamint ekkor érdemes meglátogatni a korábban említett kilátót is (úp.: 003kilat).

Táborozásra két lehetőségünk kínálkozik:
1./ Felpakolunk a (fizetős) kempingbe, hogy élvezhessünk az általa kínált kényelmet (zuhanyzó, WC, főzési lehetőség, stb.), de ezzel jóval közelebb kerülünk a zajos éjszakai élet erős hangforrásaihoz (közvetlenül a bulik egyik helyszínéül szolgáló ún. „Vállalkozók Udvara” mellett található a kemping, mindössze egyetlen vékonyka kerítés választja el őket egymástól).
2. / Lent maradunk a vízhez közelebb, a part alsó szakaszán, csendesebb, és könnyebben kontrollálható tábort kialakítva. (Én mindig az utóbbit választom, és ezt is javaslom. Hideg vizes zuhanyzót, WC-t, mosdót találunk a parti sétány mellett is, ezek ingyenesen használhatóak.)

FIGYELEM! Ez a hely nem csak az egyedülálló homokfövenyéről ismert, hanem élénk éjszakai életéről is, amely majdnem minden hétvégén tetőfokára hág! Emiatt sokszor megfordul itt az élet: akkor indul a buli, amikor már nyugovóra kellene térni, egész éjszaka tart az „őrület” (több helyszínen folynak különböző zenés rendezvények az üdülőterületen), és ez sokszor csak napkeltére, vagy még később hagy alább. Túránk tervezésekor éppen ezért nagyon fontos, hogy tájékozódjunk előre az aktuális rendezvényekről, vagy legalább a kikötést követően érdeklődjünk ezekről a kemping recepcióján, hogy ne egy kellemetlen éjszaka emlékével kezdődjön túránk második napja.

2. nap (18,1 km, track: V005m102, V005j102)
Reggel használjuk ki a strand nyújtotta lehetőségeket, majd „tengerre”!
Induláskor vagy meg kell küzdenünk a fürdőzésre kijelölt terület bójáinak megkerülésével (a part és a bóják közötti vízfelületen tilos csónakkal közlekedni, ez a terület a fürdőzőké), vagy hajónkat vontatva átlábalunk az ekkor még nagyrészt üres strand sekély vízén.
Az üdülőterület felső szélénél hosszabb „sarkantyú(70 m, 244,6 fkm) bújik meg a mederben, amely alacsony vízállásnál a felfutás veszélyével jár! (Ha a tracket követve átkelünk a túlsó oldalra, nem kerülünk a kőgát fogságába.)
A 246,2 fkm-nél, a város felőli oldalon, a vízmércénél érjük el múltidézésünk első állomását (up.: 009latv). Itt találjuk az 1887-ben kiépített vízszintmérő egy részét, valamint az ekkor épített lépcsőt, és a mellette megbúvó emléktáblát (+440 cm szinttel egyvonalban).

Visszatérve a túlsó oldali belső ívre, majd elérve a pontonhíd alatti komplejárót, lehetőségünk nyílik kiszállni, megmártózni (247,2 fkm,
úp.: 010kbp)
. (FIGYELEM: Ez nem strand! Szolídan hűtsünk, frissüljünk!) Innen a pontonhíd szerkezetét is szemügyre tudjuk venni, esetleg fel is sétálhatunk rá. Ez a második állomása múltba nyúló programunknak (úp.: 011latv). A híd mai külsejét 1957-ben nyerte el, de az első építmény már 1896-ban összekötötte a várost a nagyréti termőterületekkel (történeti áttekintés ITT található).
Jöjjön most az átevezés alatta! A pontonhíd alatt a meder közepén található pontonközben lehet sportcélú hajókkal átkelni. Egy „SPORT” feliratú tábla (úp.: 012info) jelzi ezt! (Méretesebb vízijármű érkezése esetén a hidászok a híd egy 53,6 méteres szakaszát kishajóval félrevontatják az átkelés lebonyolítása érdekében kb. 15-20 perc alatt a híd kinyitásáról készült Time Lapse videó ITT tekinthető meg). Amennyiben több hajóból álló flottával túrázunk, az átevezésnél egyesével menjünk, kellő távolságot tartva egymás között! A híd alatt a folyás kissé ferde, nem merőleges a szerkezetre, ezért fokozott figyelmet igényel!
Átérve a híd alatt ne akarjunk egyből a partszegélyre menni, lapos szögben térjünk ki inkább a meder szélére, ne kockáztassuk az esetleges alásodródást! (Az Alsó-Tisza egyetlen - általam jelentősnek tartott - veszélyforrása a parthoz rögzített műtárgyak alá történő sodródás.)
A tracket követve biztonságos helyen haladhatunk.

Tovább lapátolva felfelé a jobb part mentén, több, rövid sarkantyúval is szembekerülünk, mely alacsony vízállásnál veszélyes lehet (figyeljük a vízfelszín fodrozódásainak árulkodó jeleit)! Partra szállnunk a 249,6 fkm-nél kell (úp.: 013ford), hogy innen már gyalog (325 m) jussunk el célállomásunkig; az Ellés Monostor romjaihoz (track: V005o102, úp.: 014latv).
A kikötést követően, mielőtt eltávolodunk a parttól, gondoskodjunk hajóink biztonságos elhelyezéséről! A célt rövid (325 m) sétával érjük el, melynek egyetlen kihívása a partszegélyen történő feljutás. Utunkat a V005o102 track is segíti. (Az Ellés Monostorról háttér információk ITT, ITT és ITT, valamint a terepen található több turisztikai információs táblán.) Átélve a hely múltját és szellemét, térjünk vissza a mába és a hajóinkhoz!

Vízre szállva kicsit megpihenhetünk, adjuk át magunkat a gravitációnak, élvezzük a tiszai „csorgás” megnyugtató élményét! (A pontonhídnál lefelé haladva is elővigyázatosnak kell lennünk, hisz a sodrás feltartóztatatlanul visz bennünket a híd irányába! Vízijárművünk kormányozhatóságának érdekében őrizzünk meg némi sebességet a vízhez viszonyítva!)

A Körös-torokban strandoljunk kedvünk szerint.

Kissé távolabb (1,2 km) merészkedve az üdülőterülettől a város irányába a település „gyöngyszemét” érhetjük el: a Csongrádi Óvárosban, vagy más néven Belsővárosban találhatóak a Csongrádi Kézművesházak (Élő skanzen). Itt a helytörténeti gyűjtemény mellett múltbéli mesterségek kincsei is felfedezhetőek:
Halászház / úp.: 015muze / Ék u. 2.
Fazekas ház / úp.: 016muze / Öregvár u. 39.
Múzeumház / úp.: 017muze / Gyökér u. 1. (Képmelléklet: ITT.)
Textiles ház / úp.: 018muze / Gyökér u.
Kosárfonó műhely / úp.: 019muze / Öregvár u. 58.
Fafaragó ház / úp.: 020muze / Öregvár u. 55.
Mézeskalács ház / úp.: 021muze / Öregvár u. 52. 

Pancsolásunk, nézelődésünk végeztével "tengerre"!
Lefelé haladva ismét átadhatjuk magunkat a „csorgás” nyújtotta élménynek is, de ezt egy kicsivel lejjebb; a nyugodtabb, csendesebb szakaszon az igazi megtenni.
Elérve a szentesi strandot (238,6 fkm) kiköthetünk (főszezonban a strand területét jelző bójákon kívül eső alsó vagy felső partszakaszt választva). A parton, a nyárfák alatt tiszta vizű artézi kutat (úp.: 022viz), a szezonban pedig büfét és mosdót is találunk, valamint számos sportlehetőség adódik itt (lábtengó, strandfoci, kosárlabda, röplabda, asztalitenisz).

Hajóba szállva gyorsan megérkezünk kiindulási pontunkra, mely kiszállási helyünk is egyben.

Feldolgozták: Virág Olga, Erdélyszky Szilvia(VZs)

Tapasztalataidat, él ményeidet őrömmel fogadjuk! / Élménybeszámoló menüpontban (vállalható keret között) közzé tesszük.
(Fotó és videó anyagokat is várunk.)

Leírás letöltése: WordPDF 
(Nyomtatás: Word formátumot állólapként befűzött A4-re, utólagos A5-re vágással, PDF-et A5-ös állólapra javasolt.)

Túrakenu igénylésével kapcsolatos információk ITT.
Túravezetéssel kapcsolatos információk ITT.
Kiegészítő foglalkozással, terepgyakorlattal kapcsolatos információk ITT.
GPS igénylésével kapcsolatos információk ITT.


Túraajánlatainkat eléred a SprtMap telefonos applikációban is!  Alkalmazás letöltése: Android verzió, iPhone verzió. 

Ha a túra leírásához módosítási javaslatod van, kérlek küldd el nekünk a turak@jupat.hu e-mail címre!

Támogatók, segítők:

Médiapartnerek:

Honlap működtetők: