Útleírás

Vissza a túrákhoz
Túrakód: V005_11 Túranév: Szentes térsége / Vizek útjain / Csongrádi csillag #3 (2 nap) Feltöltve:
Frissítve:
Bejárva:
2019-02-11
2019-03-07
2018-06-02
Nehézség: Táv: 57 km

57,3 km-es túránk során felevezünk a Hármas-Körösön Szelevényig.
 5,6 fkm-nél áthaladunk a Bökényi duzzasztó mindkét ágán, hogy alaposan szemügyre vehessük mind a duzzasztási-, mind a hajózsilip oldali részeket hazánk első vasbetonból épült vízépítési műtárgyán.
Ismét tiszai vízre érve, felküzdjük magunkat a csongrádi Öregszőlők területének felső szélén található homokpadig. Közben a múltidéző átkelést biztosító pontonhíd, az Ellés Monostor romjai (a Bor-Kalán nemzetség monostora a XI. századtól a XVI. század közepéig állt fenn, az első írásos emlék róla 1306-ban keletkezett), valamint az 1887-ből származó vízmérce mind-mind visszavezet bennünket az időben.


1. nap (28,7 km, track: V005m111, V005j111)
Kiindulási pontunk a St. Jupát SE. Vízitelepe mellett található komplejáró (237,8 fkm), (úp.: 000iep).
Innen felfelé, a strand irányába induljunk el. (A track csupán a túraútvonal műholdképén történő eligazodást, valamint a nevezett-pontok terepen történő könnyebb beazonosítását szolgálja, nem feszesen követendő nyomvonal. Folyásiránnyal szemben történő haladásunknál célszerű a parthoz közelebb -lefelé haladva- beljebb, a sodorvonal közelében haladnunk.)
239 fkm-nél hagyjuk el a szentesi üdülőterületet. Innentől kezdve egy háborítatlanabb szakaszon evezhetünk, de mire elmélyednénk benne, látóterünkbe kerül előbb a közúti, majd szinte rögtön utána a vasúti híd is. A kettő között található a 240 fkm-es tábla (j.). A hidakat elhagyva ismét nyugalomra lelhetünk. (A túrán célszerű követnünk a folyóvízen felfelé evezők stratégiáját, miszerint a kanyarok mentén oldalt váltunk, hogy mindig a belső íven haladjunk. Így részben rövidebb a táv, részben a sodrás is csekélyebb. De ha kíváncsiságunk irányítja hajónkat, ne habozzunk azt az oldalt választani, amelyik jobban felkeltette érdeklődésünket.)
Alacsony vízállásnál a 243 fkm alatt/felett található nagy balos kanyarulatban jelentősen el kell távolodnunk a parttól, hogy evezőnk ne érjen le időnként a mederfenékre. Ez a rész már a csongrádi üdülőterülethez tartozik. A Körös-torokot megpillantva legyünk figyelmesek: biztonságos távolságban kell kikerülnünk a hosszan elterülő és jelentősen benyúló kikötőt! Ne szálljunk ki itt, mivel ez a terület inkább a „motorizáltaké”, és jobb a békesség...
Leküzdve az akadályt már láthatjuk a híres homokpadot, mely pihenőhelyünk és strandolási lehetőségünk is egyben (243,9 fkm, úp.: 001kbp).
Nyári szezonban a terület alsó és felső részén van lehetőségünk kikötni. A strandhoz tartozó partszakaszon a frekventált üdülőhelyeken szokásos gasztronómiai kínálatot találja az erre vágyó. A terület bejáratánál, a körforgalom mellett artézi kút is van (úp.: 002viz), így az értékes és olcsó folyadékpótlás biztosított.
Fontos: ne feledkezzünk meg felszerelésünk biztonságáról!

A partszakasz közepe körül találjuk a fémből készült Rév-kilátót (belépős, úp.: 003kilat), melyről remek panoráma nyílik a környező területekre.
(A hosszabb,  időigényesebb felfedezéseinket célszerű a délutáni kikötéskor megtennünk, nehogy kicsússzunk az időkeretünkből!)

Ismét vízre szállva, a stranddal szemben, a Körösben folytatjuk utunkat. Fél kilométernyire a torkolattól, a jobb oldalon vízkivételi mű található: az ott látható két csövön látják el a Kurcát vízutánpótlással a Körösből. A töltésig csatorna szállítja a vizet, lehetőséget teremtve (némi száraz szakasz beiktatásával) turisztikai célú hajózásra - no de ez már egy másik túra útvonala, mi most térjünk vissza a Körös medréhez!
A műtárgynál ne fürödjünk: tiltott és veszélyes is! A szerkezet üzemelése esetén különösebb hanghatást nem tapasztalunk, viszont jelentős szívóerővel rendelkezik a vízszint alatti csővégeknél, így komoly veszélyforrást jelent.

Felfelé haladva, gyorsan megtapasztaljuk, hogy ez a víz nyugodtabb, csendesebb. Ahogy távolodunk a strand nyüzsgésétől, a kanyarulatok mentén egyre inkább magával ragad bennünket a természet békéje. Horgászokkal találkozhatunk itt-ott a folyó bal partján, főként a 2,5 fkm tájékán
(úp.: 004kbp). Ezen a részen kiszállva lenne lehetőségünk besétálni a Szenteshez tartozó Magyartésre egy széles, kaszáló borította ártéren keresztül. Fentebb meredek agyagpartot is láthatunk, majd néhány  kanyarulatot követően látómezőnkbe kerül a duzzasztómű két részét (duzzasztási ág, hajózsilip) elválasztó sziget csúcsa. (Szerencsés, ha ide az ITT, ITT és ITT elérhető anyagok áttanulmányozását követően érkezünk! Tartalmi átfedésük ellenére érdemes átnézni őket! További részletes anyag ITT és ITT érhető el.)

Felérkezve, jobb oldalon az 1907-ben készült, 3,53 m duzzasztási szintű vízlépcső zsilipkamrai része található, mely 10 m széles és 68 m hosszú, valamint kézi mozgatású kapuszárnyakkal rendelkezik. Érdemes kiszállnunk (úp.: 005kbp), hogy alaposan szemügyre vehessük! A kamrában fellelhetőek az eredeti létrák, melyek hajóink kikötésére és a feljutásra is jó lehetőséget biztosítanak. (Engem mindig megérint a hely szelleme, hisz ez az első hazai létesítésű vasbeton vízépítési műtárgy, és én itt lehetek, felmászhatok létráin, megfoghatom a zsilipkapu kezelőkarját… Furcsa, de most a klaviatúrát kopogtatva is ott vagyok. Megadatott az is, hogy még működés közben láthattam.)

Tovább evezve elhaladunk az egykori révátkelő mellett, mely a víz felől már csak nehezen vehető észre (kint a töltésnél, a folyó bal partján még áll az egykori révészház).
Kicsivel odébb vízkivételi mű található, melyre ugyancsak a korábban már említett instrukciók érvényesek! Ezt elhagyva ismét a teljes nyugalom világába csöppenünk.

Szelevényt elérve (úp.: 006ford), a horgászladikok mellett található betonlépcsőnél kínálkozik lehetőség kényelmes kiszállásra. Felsétálva rögtön a település széléhez érkezünk, ahol szükség esetén közkutat is találunk 360 m-re onnan, ahol partra szálltunk (úp.:007viz, track: V005o111). A rámpa tetején az itt kiállított tolózárat is tanulmányozhatjuk. (A település alatti/feletti töltés-szakaszon a 2006-os árhullámot követően - mely komoly kihívás elé állította a védekezésben résztvevő szakembereket - jelentős védképességi munkálatokat végeztek.)

Visszaülve a hajóba elégedetten nyugtázhatjuk, hogy megküzdöttünk a folyóval, így itt az ideje, hogy megpihenjünk, és átadjuk magunkat a természet erejének: élvezzük a „csorgás” megnyugtató élményét!

Visszaérve a szigetig, most válasszuk a másik ágat; így a duzzasztómű felőli oldalra kerülünk. Itt is érdemes kiszállni (úp.: 008kbp), akár mind a két oldalon - habár ez rutinosabb kormányost igényel -, hogy tovább tanulmányozzuk a műtárgy terepen fellelhető részeit. A duzzasztást ún. tűkkel oldották meg (ezekről képeket az ITT elérhető anyag fotó mellékleteiben találsz, ahol makett is látható). Ezek a tűk 464 cm hosszúságú, négyszögletes keresztmetszetű vörösfenyő rudak voltak, melyek egymás mellé helyezésével az e célra kialakított szerkezetben elérhető volt a meder teljes elzárása. Ehhez 350 db behelyezése volt szükséges. A tűk ki-be mozgatásával lehetett az átfolyó víz mennyiségét szabályozni.
(A műtárgy területén tilos a fürdőzés!)

Tovább haladva, a Körös-torokba érünk, ismét strandolhatunk kedvünk szerint, valamint ekkor érdemes meglátogatni a korábban említett kilátót (úp.: 003kilat).

Táborozásra két lehetőségünk kínálkozik:
1. / Felpakolunk a (fizetős) kempingbe, hogy élvezhessünk az általa kínált kényelmet (zuhanyzó, WC, főzési lehetőség, stb.), de ezzel jóval közelebb kerülünk a zajos éjszakai élet erős hangforrásaihoz (közvetlenül a bulik egyik helyszínéül szolgáló ún. „Vállalkozók Udvara” mellett található a kemping, mindössze egyetlen vékonyka kerítés választja el őket egymástól).
2. / Lent maradunk a vízhez közelebb, a part alsó szakaszán, csendesebb, és könnyebben kontrollálható tábort kialakítva. (Én mindig az utóbbit választom, és ezt is javaslom. Hideg vizes zuhanyzót, WC-t, mosdót találunk a parti sétány mellett is, ezek ingyenesen használhatóak.)

FIGYELEM! Ez a hely nem csak az egyedülálló homokfövenyéről ismert, hanem élénk éjszakai életéről is, mely majdnem minden hétvégén tetőfokára hág! Emiatt sokszor megfordul itt az élet: akkor indul a buli, amikor már nyugovóra kellene térni, egész éjszaka tart az „őrület” (több helyszínen folynak különböző zenés rendezvények az üdülőterületen), és ez sokszor csak napkeltére, vagy még később hagy alább. Túránk tervezésekor éppen ezért nagyon fontos, hogy tájékozódjunk előre az aktuális rendezvényekről, vagy legalább a kikötést követően érdeklődjünk ezekről a kemping recepcióján, hogy ne egy kellemetlen éjszaka emlékével kezdődjön túránk második napja.

2. nap (28,6 km, track: V005m112, V005j112)
Reggel használjuk ki a strand nyújtotta lehetőségeket, majd „tengerre”!
Induláskor vagy meg kell küzdenünk a fürdőzésre kijelölt terület bójáinak megkerülésével (a part és a bóják közötti vízfelületen tilos csónakkal közlekedni, ez a terület a fürdőzőké), vagy hajónkat vontatva átlábalunk az ekkor még nagyrészt üres stand sekély vízén.
Az üdülőterület felső szélénél hosszabb „sarkantyú(70 m, 244,6 fkm) búvik meg a mederben, amely alacsony vízállásnál a felfutás veszélyével jár (ha a tracket követve átkelünk a túlsó oldalra, nem kerülünk a kőgát fogságába)!
A pontonhíd alatti komplejárónál lehetőségünk nyílik kiszállni és megmártózni (247,2 fkm, úp.: 009kbp). (FIGYELEM: Ez nem strand! Szolídan hűtsünk, frissüljünk!) Innen a pontonhíd szerkezetét is szemügyre tudjuk venni. Ha kedvünk tartja, akár fel is sétálhatunk rá. Ez az első állomása a múltba nyúló programunknak (úp.: 010latv). A híd mai külsejét 1957-ben nyerte el, de az első építmény már 1896-ban összekötötte a várost a nagyréti termőterületekkel. (Történeti áttekintés ITT található.)
Jöjjön most az átevezés a pontonhíd alatt! A meder közepén található pontonközben lehet sportcélú hajókkal átkelni. Ezt egy „SPORT” feliratú tábla jelzi (úp.: 011info)! ( Méretesebb vízijármű érkezése esetén a hidászok a híd egy 53,6 méteres szakaszát kishajóval félrevontatják úgy 15-20 perc alatt, az átkelés lebonyolítása érdekében. A híd kinyitásáról készült Time Lapse videó ITT.) Ha több hajóból álló flottával túrázunk, akkor az átevezésnél egyesével menjünk, kellő távolságot tartva egymás között! A híd alatt a folyás kissé ferde, nem merőleges a szerkezetre, ez veszélyes lehet!
Átérve a híd alatt ne akarjunk egyből a partszegélyre menni, lapos szögben térjünk ki a meder szélére. Ne kockáztassuk az esetleges alásodródást! (Az Alsó-Tisza egyetlen - általam jelentősnek tartott - veszélyforrása a parthoz rögzített műtárgyak alá történő sodródás. A tracket követve biztonságos helyen haladhatunk.)

Tovább lapátolva felfelé, a jobb part mentén több rövid sarkantyúval is szembekerülünk, mely alacsonyvízállásnál kiemelt figyelmet kíván. (Figyeljük a vízfelszín fodrozódásainak árulkodó jeleit!)
A 250,1 fkm-nél  a vízig nyúló telkek kezdete, a mólók hosszan elnyúló sora előtt, a Tisza egyik legkiterjedtebb partvédelmi kövezése található a víz felszíne alatt/felett (vízállás függvényében). (A tracket követve, behúzódva a sodorvonalba, kockázatmentesen, felfutás veszélye nélkül kerülhetjük ki a terméskő sarkantyúk hálózatát.)
Ismét a part mellé érve a stégek kerülgetése szükséges, melyeken gyakran horgászok lesik a pecabot végének rezdüléseit. A 252,9 fkm-nél elhaladunk az egykori révátkelő mellett, de erről már csak a parton, a fák között álló révészház árulkodik. Lentről, a vízről észrevehetetlen. Kissé odébb (253,7 fkm) kicsiny homokszegély kínál kiszállásos pihenőre lehetőséget, de a fordulópontként megjelölt homokpadunk sincs már messze. Egy nagyobb öböl következik, mely a vizet is alaposan megforgatja, így egy rövid szakaszon segítségünkre lehet a haladásban. Elhagyva a Bokrosi csatorna torkolatát hirtelen kerül látómezőnkbe a 254,9 fkm-nél található homokpart. Ez túránk fordulópontja (úp.: 012ford). Itt közepes vízállás esetén is homokra tudunk kiszállni, pihenhetünk, fürödhetünk.

Hajónkat vízrelökve eddigi küzdelmünk „gyümölcsét” is élvezhetjük: időnként adjuk át magunkat a gravitációnak, éljük át a tiszai „csorgás” megnyugtató élményét! (Ne essünk abba a hibába, hogy túlbuzgó aktivitásunk miatt mire hátradőlnénk átadni magunkat a természet nyugalmának, már átsiklottunk az igazán csendes, békés szakaszon!)

Néhány látványosságot is megemlítünk, hogy ki-ki érdeklődése és rendelkezésre álló ideje függvényében dönthessen megtekintésükről.
A 249,6 fkm-nél, a bal parton az Ellés monostor romja található (úp.: 014latv). Ehhez a 013kbp útpontnál kell kiszállnunk, és a V005o113 elnevezésű trecket követve 325 métert sétálni. Az út egyetlen kihívása a partszegélyen történő feljutás. (Ellés monostorról háttér információk ITT, ITT és ITT, valamint a terepen is találunk több turisztikai információs táblát.)

Megélve a hely múltjával és szellemével, térjünk vissza hajóinkhoz és a mába!

A pontonhídnál lefelé haladva is elővigyázatosnak kell lennünk, hisz a sodrás feltartóztatatlanul visz bennünket a híd irányába. Vízi járművünk kormányozhatóságának érdekében őrizzünk meg némi sebességet a vízhez viszonyítva!
Leérve a 246,2 fkm-ig igazi unikumra lelhet az erre fogékony túrázó: a város felőli oldalon, a vízmércénél (úp.: 015latv, track: V005o114) megszemlélhetjük az 1887-ben telepített vízszintmérő egy részét, valamint az ekkor épített lépcsőt és a mellette megbúvó emléktáblát
(+440 cm szinttel egyvonalban)!

A Körös-torokban strandolhatunk kedvünk szerint.

Pancsolásunk, nézelődésünk végeztével újra vízre szállhatunk.
Lefelé haladva ismét csoroghatunk kicsit, de ezt egy picivel lejjebb, a nyugodtabb, csendesebb részen az igazi megtenni.
Elérve a szentesi strandot (238,6 fkm) kiköthetünk (főszezonban a strand területét jelző bójákon kívül eső alsó vagy felső partszakaszt választva). A parton, a nyárfák alatt tiszta vizű artézi kutat (úp.: 016viz), a szezonban pedig büfét és mosdót is találunk, valamint számos sportlehetőség adódik itt (lábtengó, strandfoci, kosárlabda, röplabda, asztalitenisz).

Hajóba szállva gyorsan megérkezünk kiindulási pontunkra, mely kiszállási helyünk is egyben.

Feldolgozták: Virág Olga, Erdélyszky Szilvia(VZs)

Tapasztalataidat, él ményeidet őrömmel fogadjuk! / Élménybeszámoló menüpontban (vállalható keret között) közzé tesszük.
(Fotó és videó anyagokat is várunk.)

Leírás letöltése: WordPDF 
(Nyomtatás: Word formátumot állólapként befűzött A4-re, utólagos A5-re vágással, PDF-et A5-ös állólapra javasolt.)

Túrakenu igénylésével kapcsolatos információk ITT.
Túravezetéssel kapcsolatos információk ITT.
Kiegészítő foglalkozással, terepgyakorlattal kapcsolatos információk ITT.
GPS igénylésével kapcsolatos információk ITT. 


Túraajánlatainkat eléred a SprtMap telefonos applikációban is!  Alkalmazás letöltése: Android verzió, iPhone verzió. 

Ha a túra leírásához módosítási javaslatod van, kérlek küldd el nekünk a turak@jupat.hu e-mail címre!

Támogatók, segítők:

Én is segítek

Médiapartnerek:

Honlap működtetők: