Útleírás

Vissza a túrákhoz
Túrakód: V005_12 Túranév: Szentes térsége / Vizek útjain / Csongrádi csillag #4 (2 nap) Feltöltve:
Frissítve:
Bejárva:
2019-02-12
2019-03-08
2018-06-02
Nehézség: Táv: 55 km Átemelések száma: 4 db  

54,7 km-es túránk során felevezünk a Hármas-Körösön Szelevényig.
5,6 fkm-nél áthaladunk a Bökényi duzzasztó mindkét ágán, hogy alaposan szemügyre vehessük mind a duzzasztási-, mind a hajózsilip oldali részeket hazánk első vasbetonból épült vízépítési műtárgyán.
Másnap a Kurcára emelünk át, hogy megismerhessük a felső szakasz nagy ívű kanyarokkal futó vidékét, valamint felkereshessük Koszta József (Szentes legjelentősebb festőművészének) egykori tanyája helyét, az alkotásai jelentős részének ihletet adó közeget.


1. nap (28,7 km, track: V005m121, V005j121)
Kiindulási pontunk a St. Jupát SE. vízitelepe mellett található komplejáró (237,8 fkm), (úp.: 000iep).
Innen felfelé a strand irányába indulunk el. (A track csupán a túraútvonal műholdképén történő eligazodást, valamint a nevezett-pontok terepen történő könnyebb beazonosítását szolgálja, nem feszesen követendő nyomvonal. Folyásiránnyal szemben történő haladásunknál célszerű a parthoz közelebb, lefelé haladva, beljebb, a sodorvonal közelében haladnunk.)
239 fkm-nél hagyjuk el a szentesi üdülőterületet. Innentől kezdve egy háborítatlanabb szakaszon evezhetünk, de mire elmélyednénk benne, látótérbe kerül előbb a közúti, majd szinte rögtön utána a vasúti híd is. A kettő között található a 240 fkm-es tábla (j.). A hidakat elhagyva ismét nyugalomra lelhetünk. (A túrán célszerű követnünk a folyóvízen felfelé evezők stratégiáját, miszerint a kanyarok mentén oldalt váltunk, hogy mindig a belső íven haladjunk. Így részben rövidebb a táv, részben a sodrás is csekélyebb. De ha kíváncsiságunk irányítja hajónkat, ne habozzunk azt az oldalt választani, amelyik jobban felkeltette az érdeklődésünket.)
Alacsony vízállásnál a 243 fkm alatt/felett található nagy balos kanyarulatban jelentősen el kell távolodnunk a parttól, hogy evezőnk ne érjen le időnként a mederfenékre. Ez a rész már a csongrádi üdülőterülethez tartozik. A Körös-torokot megpillantva nagyobb figyelemre lesz szükség: biztonságos távolságban kell kikerülnünk a hosszan elterülő és jelentősen benyúló kikötőt! Ne szálljunk ki ott, mivel ez a terület inkább a „motorizáltaké”, és jobb a békesség...
Leküzdve az akadályt már láthatjuk a híres homokpadot, mely pihenőhelyünk és strandolási lehetőségünk is egyben (243,9 fkm, úp.: 001kbp).
Nyári szezonban a terület alsó és felső részén van lehetőségünk kikötni. A strandhoz tartozó partszakaszon a frekventált üdülőhelyeken szokásos gasztronómiai kínálatot találja az erre vágyó. A terület bejáratánál, a körforgalom mellett artézi kút is van (úp.: 002viz), így az értékes és olcsó folyadékpótlás biztosított.
Fontos: ne feledkezzünk meg felszerelésünk biztonságáról!

A partszakasz közepe körül találjuk a fémből készült Rév-kilátót (belépős, úp.: 003kilat), melyről remek panoráma nyílik a környező területekre.
(A hosszabb,  időigényesebb felfedezéseinket célszerű a délutáni kikötéskor megtennünk, nehogy kicsússzunk az időkeretünkből!)

Ismét vízre szállva a stranddal szemben, a Körösben folytatjuk utunkat. Fél kilométernyire a torkolattól, a jobb oldalon vízkivételi mű található: az ott látható két csövön látják el a Kurcát vízutánpótlással a Körösből. A töltésig csatorna szállítja a vizet, lehetőséget teremtve (némi száraz szakasz beiktatásával) turisztikai célú hajózásra - no de ez már a holnapi nap túra útvonala, mi most térjünk vissza a Körös medréhez!
A műtárgynál ne fürödjünk: tilos és veszélyes is! A szerkezet üzemelése esetén különösebb hanghatást nem tapasztalunk, viszont jelentős szívóerővel rendelkezik a vízszint alatti csővégeknél, így komoly veszélyforrást jelent.

Felfelé haladva gyorsan megtapasztaljuk, hogy ez a víz nyugodtabb, csendesebb. Ahogy távolodunk a strand nyüzsgésétől, a kanyarulatok mentén egyre inkább magával ragad bennünket a természet békéje. Horgászokkal találkozhatunk itt-ott a folyó bal partján, főként a 2,5 fkm tájékán
(úp.: 004kbp). Ezen a részen kiszállva lenne lehetőségünk besétálni a Szenteshez tartozó Magyartésre egy széles, kaszáló borította ártéren keresztül. Fentebb meredek agyagpartot is láthatunk, majd néhány kanyarulatot követően megpillantjuk a duzzasztómű két részét (duzzasztási ág, hajózsilip) elválasztó sziget csúcsát. (Szerencsés, ha ide az ITT, ITT és ITT elérhető anyagok áttanulmányozását követően érkezünk! Tartalmi átfedésük ellenére érdemes átnézni őket! További részletes anyag ITT és ITT érhető el.)

Felérkezve, jobb oldalon az 1907-ben készült, 3,53 m duzzasztási szinttel bíró vízlépcső zsilipkamrai része található. 10 m széles és 68 m hosszú, valamint kézi mozgatású kapuszárnyakkal rendelkezik. Érdemes kiszállnunk (úp.: 005kbp), hogy alaposan szemügyre vehessük! A kamrában fellelhetőek az eredeti létrák, melyek hajóink kikötésére és a feljutásra is jó lehetőséget biztosítanak. (Engem mindig megérint e hely szelleme, hisz ez az első hazai létesítésű vasbeton vízépítési műtárgy, és én itt lehetek, felmászhatok a létráin, megfoghatom a zsilipkapu kezelőkarját… Furcsa, de most a klaviatúrát kopogtatva is ott vagyok. Megadatott az is, hogy még működés közben láthattam.)

Tovább evezve elhaladunk az egykori révátkelő mellett, mely a víz felől már csak nehezen vehető észre (kint a töltésnél, a folyó bal partján még áll az egykori révészház).
Kicsivel odébb vízkivételi mű található, melyre ugyancsak a korábban már említett instrukciók érvényesek! Ezt elhagyva ismét a teljes nyugalom világába csöppenünk.

Szelevényt elérve (úp.: 006ford) a horgászladikok melletti betonlépcsőnél kínálkozik lehetőség kényelmes kiszállásra. Felsétálva rögtön a település széléhez érkezünk. 360 méterre partraszállásunk helyétől -  szükség esetén - közkutat is elérünk (úp.:007viz, track: V005o121). A rámpa tetején az itt kiállított tolózárat is áttanulmányozhatjuk. (A település alatti/feletti töltés-szakaszon a 2006-os árhullámot követően - mely komoly kihívás elé állította a védekezésben résztvevő szakembereket - jelentős védképességi munkálatokat végeztek.)

Visszaülve a hajóba elégedetten nyugtázhatjuk, hogy leküzdöttük a folyó sodrását, így itt az ideje, hogy megpihenjünk, és átadjuk magunkat a természet csendjének; élvezzük a „csorgás” megnyugtató élményét!

Visszaérve a szigetig választhatjuk a másik ágat; így a duzzasztómű felőli oldalra kerülünk. Itt is érdemes kiszállni (úp.: 008kbp), akár mind a két oldalon - habár ez rutinosabb kormányost igényel -, hogy tovább tanulmányozzuk a műtárgynak a terepen fellelhető részeit. A duzzasztást ún. tűkkel oldották meg (ezekről képeket az ITT elérhető anyag fotó mellékleteiben találsz, ahol makett is látható). Ezek a tűk 464 cm hosszúságú, négyszögletes keresztmetszetű vörösfenyő rudak voltak, melyeknek az e célra kialakított szerkezetben való egymás mellé helyezésével elérhető volt a meder teljes elzárása. Ehhez 350 db behelyezése volt szükséges. A tűk ki-be mozgatásával lehetett az átfolyó víz mennyiségét szabályozni.
(A műtárgy területén tilos a fürdőzés!)

Tovább haladva visszaérkezünk a Körös-torokba, és ismét strandolhatunk kedvünk szerint, valamint ekkor érdemes meglátogatni a korábban említett kilátót is (úp.: 003kilat). 

Táborozásra két lehetőségünk kínálkozik:
1. / Felpakolunk a (fizetős) kempingbe, hogy élvezhessünk az általa kínált kényelmet (zuhanyzó, WC, főzési lehetőség, stb.), de ezzel jóval közelebb kerülünk a zajos éjszakai élet erős hangforrásaihoz. (Közvetlenül a bulik egyik helyszínéül szolgáló ún. „Vállalkozók Udvara” mellett található a kemping, mindössze egyetlen vékonyka kerítés választja el őket egymástól.)
2. / Lent maradunk a vízhez közelebb, a part alsó szakaszán, csendesebb, és könnyebben kontrollálható tábort kialakítva. (Én mindig az utóbbit választom, és ezt is javaslom. Hideg vizes zuhanyzót, WC-t, mosdót találunk a parti sétány mellett is, ezek ingyenesen használhatóak.)

FIGYELEM! Ez a hely nem csak az egyedülálló homokfövenyéről ismert, hanem élénk éjszakai életéről is, mely majdnem minden hétvégén tetőfokára hág! Emiatt sokszor megfordul itt az élet: akkor indul a buli, amikor már nyugovóra kellene térni, egész éjszaka tart az „őrület” (több helyszínen folynak különböző zenés rendezvények az üdülőterületen), és ez sokszor csak napkeltére, vagy még később hagy alább. Túránk tervezésekor éppen ezért nagyon fontos, hogy tájékozódjunk előre az aktuális rendezvényekről, vagy legalább a kikötést követően érdeklődjünk ezekről a kemping recepcióján, hogy ne egy kellemetlen éjszaka emlékével kezdődjön túránk második napja. 

2. nap (26 km, 4 átemelés, track: V005m122, V005m123, V005m124, V005j122, V005j123, V005j124, V005j125)
Reggel használjuk ki a strand nyújtotta lehetőségeket, majd „tengerre”!
A stranddal szemben, a Körösben induljunk. Fél kilométernyire a torkolattól, a jobb oldalon vízkivételi mű található: e mellett található túránk első átemelési pontja (úp.: 008kbp).
(Fenn, az első nap leírásánál már felhívtuk a figyelmet rá, de mivel nagyon fontos, álljon itt ismét! A műtárgynál ne fürödjünk: tilos és veszélyes is! A szerkezet üzemelése esetén különösebb hanghatást nem tapasztalunk, viszont jelentős szívóerővel rendelkezik a vízszint alatti csővégeknél, mely komoly veszélyforrást jelent.)

Rövid száraz szakasz (90 m), majd leszállás következik (úp.: 009kbp). (Ez nem állandóan feltöltött csatorna. Állapotáról célszerű előre tájékozódnunk, helyismerettel rendelkezőtől. Ha minket kérdezel, általában tudunk információval szolgálni, esetleg elgurulunk bringával megnézni neked.) 680 m evezés után ismét kiszálló pont (úp.: 010kbp) következik. (Itt is legyünk figyelmesek, körültekintőek! Ne közvetlen a végénél hajtsuk végre a műveletet! Ha feltöltési időszakban érkezünk, akkor erős az áramlás a csatornában, és a végétől a töltés alatt elhelyezkedő csövön halad tovább a víz. Ez komoly veszélyforrást jelent.) A hajót kiemelve, át kell sétálnunk vele a töltés túlsó oldalán - 190 m-re lévő - ki-beszálló pontra. 
A track mentén menjünk a fűzfák alatti részre, hogy megfelelő helyre érjünk (úp.: 011kbp). Közben elhaladunk a helyiek által „lavór” néven emlegetett ellennyomó medence mellett.

A meder elejétől, a zsiliptől indulva (39,2 cskm) néhány nagy ívű kanyarral kezdjük meg a 8,4 km-es kurcai szakasz bejárását. E részen hétvégi telkek, rajtuk házikók jelennek meg a partokon. Az elért nádszűkületet követően frekventált részre érkezünk. Jobbunkon szinte összeérnek a mólók, melyeken (különböző kidolgozottsággal) több helyütt kalyibák is állnak. A vízi alkalmatosságokon horgászok lesik a pecabotok spiccének mozgásait, úszók rezdüléseit. Ezen a szakaszon szerencsés, ha az ellenkező oldal felé húzódunk, arról nád övezi a partszegélyt. Kicsivel odébb úgy érezhetjük, hogy visszamentünk az időben, 35,9 cskm-nél érjük el a használaton kívüli fahíd még fellelhető szerkezeti elemeit, mesterségesen kialakított szűkület partjai között feszülve (úp.: 012hid). Kicsivel lejjebb a 35,1 cskm szelvényben evezünk át a 45123-as út hídja alatt. Tovább haladva, hatalmas ívek, hurkok beevezésébe kezdünk, melyek partján (szórványosan) tanyák, hétvégi házak találhatóak. Parton, mólókon ülő, zsákmányra leső horgászokkal gyakran találkozunk. Célszerű a meder közepén haladnunk, hogy ne gabalyodjunk a damiljukba. Kilométerekkel lejjebb látjuk meg az előttünk keresztben húzódó töltést, rajta földutat, mely a Zuhogói tiltót rejti (30,6 cskm). Ez a túránk fordulópontja
(úp.: 013ford). Kiszállásra a velünk szemben lévő középső szakasz a leg alkalmasabb. Itt pihenőt tudunk tartani. Két kiegészítő programot is ajánlunk.

A közelebbit DK-re indulva, 115 m sétával érjük el (úp.: 014latv, tack: V005o122). Ez egy emlékhely, az itt hősi halált halt Ifj. Vitéz Nemes Kisbarnoki Farkas Ferenc magyar királyi páncélos hadnagy emlékére.

A távolabbi ÉNY-ra, majd a DNY-ra indulva 1,4 km gyalogtúrával érhető el (úp.: 015latv, track: V005o123). Ezen helyen állt Koszta József (Szentes legjelentősebb festőművésze) lakhelye, tanyája. (Kérlek, úgy érj ide, hogy az ITT és ITT elérhető anyagokat áttanulmányoztad. Főként pedig arra, hogy ennek a videónak a megnézésére szántál 24 percet, hátradőlve, nyugalomban! Ha nem így érkezel, nem fogod érteni, miért ajánlom, hogy gyere ide. Nem fogsz itt találni sem műtermet, sem tanyát, de már az összedőlt falak agyagtégláinak maradványait is visszahódította a vad természet. Ha azonban felkészülten érkezel, meg fog érinteni a hely szelleme. Ameddig bandukolsz ide, majd vissza a Kurcához, tarts nyitva a szemed! A táj, a környező tanyák, a korábban látott képek… Csak így értheted meg.)
A kiegészítő programok idejére ne feledkezzünk meg felszereléseink biztonságba helyezéséről!

Visszatérve hajóinkhoz a felső oldalon szálljunk vízre! A Körös-torok eléréséig az idefelé bejárt úton haladjunk, szem előtt tartva a fent leírt instrukciókat, figyelmeztetéseket, különösen a ki-, és beszállópontok környékére vonatkozókat.

A Körös-torokban strandoljunk kedvünk szerint!

Pancsolásunk, nézelődésünk végeztével indulhatunk vissza.
Lefelé haladva ismét átadhatjuk magunkat a „csorgás” nyújtotta élménynek is, de ezt egy kicsivel lejjebb - a nyugodtabb, csendesebb szakaszon - az igazi megtenni.

A szentesi strandnál (238,6 fkm) kiköthetünk (főszezonban a strand területét jelző bójákon kívül eső alsó- vagy felső partszakaszt választva). A parton, a nyárfák alatt tiszta vizű artézi kutat (úp.: 016viz), a szezonban pedig büfét és mosdót is találunk, valamint számos sportlehetőség adódik itt (lábtengó, strandfoci, kosárlabda, röplabda, asztalitenisz).

Ismét hajónkba szállva gyorsan megérkezünk a kiindulási pontunkra, mely kiszállási helyünk is egyben.

Feldolgozták: Virág Olga, Erdélyszky Szilvia(VZs)

Tapasztalataidat, él ményeidet őrömmel fogadjuk! / Élménybeszámoló menüpontban (vállalható keret között) közzé tesszük.
(Fotó és videó anyagokat is várunk.)

Leírás letöltése: Word, PDF 
(Nyomtatás: Word formátumot állólapként befűzött A4-re, utólagos A5-re vágással, PDF-et A5-ös állólapra javasolt.)

Túrakenu igénylésével kapcsolatos információk ITT.
Túravezetéssel kapcsolatos információk ITT.
Kiegészítő foglalkozással, terepgyakorlattal kapcsolatos információk ITT.
GPS igénylésével kapcsolatos információk ITT. 


Túraajánlatainkat eléred a SprtMap telefonos applikációban is!  Alkalmazás letöltése: Android verzió, iPhone verzió. 

Ha a túra leírásához módosítási javaslatod van, kérlek küldd el nekünk a turak@jupat.hu e-mail címre!

Kapcsolódó túrák

Túrakód Túranév Típus Táv Nehézség Letölthető
nyomvonal
Élmény-
beszámoló
Útleírás Részletek
V005_13 Szentes térsége / Vizek útjain / Csongrádi csillag #5 (2 nap) 1 55 km 6 1 0 1 reszletek

Támogatók, segítők:

Én is segítek

Médiapartnerek:

Honlap működtetők: