Útleírás

Vissza a túrákhoz
Túrakód: V005_14 Túranév: Szentes térsége / Vizek útjain / Csongrádi csillag #6 (3 nap) Feltöltve:
Frissítve:
Bejárva:
2019-02-13
2019-04-11
2018-06-02
Nehézség: Táv: 56 km Átemelések száma: 4 db  

55,8 km-es túránk során felevezünk a Bökényi duzzasztóig, mely a Hármas-Körös 5,6 fkm-nél létesült, és hazánk első vasbetonból készült vízépítési műtárgya. Odaérve körbeevezzük a szigetet, hogy alaposan szemügyre vehessük mind a duzzasztási-, mind a hajózsilip oldali részeket.
Másnap a Kurcára emelünk át, hogy megismerjük a felső szakasz nagy ívű kanyarokkal futó vidékét, valamint felkeressük Koszta József (Szentes legjelentősebb festőművésze) egykori tanyája helyét, az alkotásai jelentős részének ihletet adó közeget.
Harmadnap - visszatérve tiszai vízre - ismét felfelé, a csongrádi pontonhíd felett található Ellés Monostor romjaiig lapátolunk (a Bor-Kalán nemzetség monostora a XI. századtól a XVI. század közepéig állt fenn, az első írásos emlék róla 1306-ban keletkezett). Útközben a 1887-ből származó vízmérce, valamint a múltidéző átkelést biztosító pontonhíd mind-mind visszavezet bennünket a múltba.
(Utunk során megtapasztalhatjuk mind a nyugodt természeti környezetet, mind a Körös-toroki strand pezsgő életét, valamint a „múlt-kor” kedvelői is „csemegézhetnek”.)


1. nap (17,9 km, track: V005m141, V005j141)
Kiindulási pontunk a St. Jupát SE. vízitelepe mellett található komplejáró (237,8 fkm), (úp.: 000iep).
Innen a Tisza folyási irányával szemben, a szentesi strand felé induljunk el! (A track csupán a túraútvonal műholdképén történő eligazodást, valamint a nevezett-pontok terepen történő könnyebb beazonosítását szolgálja, nem feszesen követendő nyomvonal. Folyásiránnyal szemben történő haladásunknál célszerű a parthoz közelebb - lefelé haladva- beljebb, a sodorvonal közelében evezni.)
239 fkm-nél hagyjuk el a szentesi üdülőterületet. Innentől kezdve egy háborítatlanabb szakaszon vezet az utunk, de mire elmélyednénk benne, meglátjuk előbb a közúti, majd szinte rögtön utána a vasúti hidat is. A kettő között található a 240 fkm-es tábla (j.). A hidakat elhagyva ismét nyugalomra lelhetünk. (A túrán célszerű követhetnünk a folyóvízen felfelé evezők stratégiáját: kanyarok mentén oldalt váltunk, hogy mindig a belső íven haladjunk. Így részben rövidebb a táv, részben a sodrás is csekélyebb. De ha kíváncsiságunk irányítja hajónkat, ne habozzunk azt az oldalt választani, amelyik jobban felkeltette érdeklődésünket.)
Alacsony vízállásnál a 243 fkm alatt/felett található nagy balos kanyarulatban jelentősen el kell távolodnunk a parttól, hogy evezőnk ne érjen le időnként a mederfenékre. Ez a rész már a csongrádi üdülőterülethez tartozik. A Körös-torokot megpillantva óvatosabbnak kell lennünk: biztonságos távolságban kell kikerülnünk a hosszan elterülő és jelentősen benyúló kikötőt! Ne szálljunk ki itt, mivel ez a terület inkább a „motorizáltaké”, és jobb a békesség...
Leküzdve az akadályt már láthatjuk a híres homokpadot, mely pihenőhelyünk és strandolási lehetőségünk is egyben (243,9 fkm, úp.: 001kbp).
Nyári szezonban a terület alsó és felső részén van lehetőségünk kikötni. A strandhoz tartozó partszakaszon a frekventált üdülőhelyeken szokásos gasztronómiai kínálatot találja az erre vágyó. A terület bejáratánál, a körforgalom mellett artézi kút is van (úp.: 002viz), így az értékes és olcsó folyadékpótlás is biztosított.
Fontos: ne feledkezzünk meg felszerelésünk biztonságáról!

A partszakasz közepe körül találjuk a fémből készült Rév-kilátót (belépős, úp.: 003kilat), melyről remek panoráma nyílik a környező területekre.
(A hosszabb,  időigényesebb felfedezéseinket célszerű a délutáni kikötéskor megtennünk, nehogy kicsússzunk időkeretünkből!)

Ismét vízre szállva a stranddal szemben, a Körösben folytatjuk utunkat. Fél kilométernyire a torkolattól a jobb oldalon vízkivételi mű található: az ott látható két csövön látják el a Kurcát vízutánpótlással a Körösből. A töltésig csatorna szállítja a vizet, lehetőséget teremtve (némi száraz szakasz beiktatásával) turisztikai célú hajózásra - no de ez már a holnapi nap túraútvonala, mi most térjünk vissza a Körös medréhez!
(A műtárgynál ne fürödjünk: tilos és veszélyes is! A szerkezet üzemelése esetén különösebb hanghatást nem tapasztalunk, viszont jelentős szívóerővel rendelkezik a vízszint alatti csővégeknél, így komoly veszélyforrást jelent.)

Felfelé haladva gyorsan megtapasztaljuk, hogy ez a víz nyugodtabb, csendesebb, békésebb. Ahogy távolodunk a strand nyüzsgésétől, a kanyarulatok mentén egyre inkább beleolvadunk a természetbe. Horgászokkal találkozhatunk itt-ott a folyó bal partján, főként a 2,5 fkm tájékán (úp.: 004kbp). Ezen a részen kiszállva lenne lehetőségünk besétálni a Szenteshez tartozó Magyartésre egy széles, kaszáló borította ártéren keresztül. Fentebb meredek agyagpartot is láthatunk, majd néhány  kanyarulatot követően megpillantjuk a duzzasztómű két részét (duzzasztási ág, hajózsilip) elválasztó sziget csúcsát (szerencsés, ha ide az ITT, ITT és ITT elérhető anyagok áttanulmányozását követően érkezünk! Tartalmi átfedésük ellenére érdemes átnézni őket! További részletes anyag ITT és ITT érhető el.)

Felérkezve, jobb oldalon az 1907-ben elkészült, 3,53 m duzzasztási szintű vízlépcső zsilipkamrai része található, mely 10 m széles és 68 m hosszú, és kézi mozgatású kapuszárnyakkal rendelkezik. Érdemes kiszállnunk (úp.: 005kbp), hogy alaposan szemügyre vehessük! A kamrában fellelhetőek az eredeti létrák, melyek hajóink kikötésére és a feljutásra is jó lehetőséget biztosítanak. (Engem mindig „megérint” e hely, hisz ez az első hazai létesítésű vasbeton vízépítési műtárgy, és én itt lehetek, felmászhatok a létráin. Megfoghatom a zsilipkapu kezelőkarját… Furcsa, de most, a klaviatúrát kopogtatva is ott vagyok. Megadatott az is, hogy még működés közben láthattam.)
A sziget csúcsát megkerülve (úp.:006ford) a duzzasztómű felőli oldalra kerülünk. Itt is érdemes kiszállni (úp.: 007kbp) - akár mind a két oldalon - habár ez rutinosabb kormányost igényel.
A duzzasztást ún. tűkkel oldották meg (ezekről képeket az ITT elérhető anyag fotómellékleteiben találsz, ahol makett is látható).
Ezek a tűk 464 cm hosszúságú, négyszögletes keresztmetszetű vörösfenyő rudak voltak, melyeknek az e célra kialakított szerkezetben történő egymás mellé helyezésével elérhető volt a meder teljes elzárása. Ehhez 350 db behelyezésére volt szükség. A tűk ki-be mozgatásával lehetett az átfolyó víz mennyiségét szabályozni. (A műtárgy területén tilos a fürdőzés!)
Eredeti képek, melyek a duzzasztó építkezési munkálatai során készültek (szerző ismeretlen): 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11.

Most, hogy felfelé haladva leküzdöttük a folyó erejét, felderítettük a múlt ezen építészeti különlegességét, pihenjünk meg! Adjuk át magunkat a folyó erejének: élvezzük a „csorgás” megnyugtató élményét!
A Tisza vizét elérve, a Körös-torokban ismét strandolhatunk kedvünk szerint. Ekkor érdemes meglátogatni a korábban említett kilátót is
(úp.: 003kilat).

Kissé távolabb (1,2 km) merészkedve az üdülőterülettől - a város irányába- a település „gyöngyszemét” érhetjük el: a csongrádi óvárosban, vagy más néven Belsővárosban találhatóak a Csongrádi Kézművesházak (Élő skanzen). Itt a helytörténeti gyűjtemény mellett múltbéli mesterségek kincsei is felfedezhetőek:
Halászház / úp.: 008muze / Ék u. 2.
Fazekas ház / úp.: 009muze / Öregvár u. 39.
Múzeumház / úp.: 010muze / Gyökér u. 1. (Képmelléklet: ITT.)
Textiles ház / úp.: 011muze / Gyökér u.
Kosárfonó műhely / úp.: 012muze / Öregvár u. 58.
Fafaragó ház / úp.: 013muze / Öregvár u. 55.
Mézeskalács ház / úp.: 014muze / Öregvár u. 52. 

Táborozásra két lehetőségünk kínálkozik:
1. / Felpakolunk a (fizetős) kempingbe, hogy élvezhessük az általa kínált kényelmet (zuhanyzó, WC, főzési lehetőség, stb.). Így azonban jóval közelebb kerülünk a zajos éjszakai élet erős hangforrásaihoz (közvetlenül a bulik egyik helyszínéül szolgáló ún. „Vállalkozók Udvara” mellett található a kemping, mindössze egyetlen vékonyka kerítés választja el őket egymástól).
2. / Lent maradhatunk a vízhez közelebb, a part alsó szakaszán: csendesebb, és könnyebben kontrollálható tábort kialakítva. (Én mindig az utóbbit választom, és ezt is javaslom. Hidegvizes zuhanyzót, WC-t, mosdót találunk a parti sétány mellett is, és ezek ingyenesen használhatók.)

FIGYELEM! Ez a hely nem csak az egyedülálló homokfövenyéről ismert, hanem élénk éjszakai életéről is, mely majdnem minden hétvégén tetőfokára hág! Emiatt sokszor megfordul itt az élet: akkor indul a buli, amikor már nyugovóra kellene térni, egész éjszaka tart az „őrület” (több helyszínen folynak különböző zenés rendezvények az üdülőterületen), és ez sokszor csak napkeltére, vagy még később hagy alább. Túránk tervezésekor éppen ezért nagyon fontos, hogy tájékozódjunk előre az aktuális rendezvényekről, vagy legalább a kikötést követően érdeklődjünk ezekről a kemping recepcióján, hogy ne egy kellemetlen éjszaka emlékével kezdődjön túránk második napja.

2. nap (26,1 km, 4 átemelés, track: V005m142, V005m143, V005m144, V005j142, V005j143, V005j144)
Reggel használjuk ki a strand nyújtotta lehetőségeket, majd „tengerre”!
Ma a stranddal szemben, a Körösben indulunk. Fél kilométernyire a torkolattól, a jobb oldalon vízkivételi mű található: az ott látható két csövön látják el a Kurcát vízutánpótlással a Körösből. E mellett található túránk első átemelési pontja (úp.: 015kbp). A töltésig csatorna szállítja a vizet, lehetőséget teremtve (némi száraz szakasz beiktatásával) turisztikai célú hajózásra.
(Fent, az első nap leírásánál már felhívtuk a figyelmet rá, de fontosságára tekintettel, álljon itt ismét! A műtárgynál ne fürödjünk: tilos és veszélyes is! A szerkezet üzemelése esetén különösebb hanghatást nem tapasztalunk, viszont jelentős szívóerővel rendelkezik a vízszint alatti csővégeknél, így komoly veszélyforrást jelent.)

Rövid száraz szakasz (90 m), majd leszállás következik (úp.: 016kbp). (Ez nem állandóan feltöltött csatorna. Állapotáról célszerű előre tájékozódni helyismerettel rendelkezőtől. Ha minket kérdezel, tudunk felvilágosítást adni, esetleg elgurulunk bringával megnézni neked.) 680 m leevezését követően ismét kiszálló pont (úp.: 017kbp) következik. (Itt is legyünk figyelmesek, körültekintőek! Ne közvetlenül a végénél hajtsuk végre a műveletet! Ha feltöltési időszakban érkezünk, akkor áramlás van a csatornában, és a végétől a töltés alatt elhelyezkedő csövön halad tovább a víz, mely komoly veszélyforrást jelent.) A hajót kiemelve át kell sétálnunk a töltés túlsó oldalán, 190 m-re lévő ki-beszálló pontra.  A track mentén menjünk a fűzfák alatti részre, hogy a megfelelő helyre érjünk (úp.: 018kbp). Közben elhaladunk a helyiek által „lavór” néven emlegetett ellennyomó medence mellett.

A meder elejétől, a zsiliptől indulva (39,2 cskm) néhány nagy ívű kanyarral kezdjük meg a 8,4 km-es kurcai szakasz bejárását. Ezen a részen hétvégi telkek, rajtuk házikók állnak a partokon. Az elért nádszűkületet követően frekventált részre érkezünk. Jobb oldalon szinte összeérnek a mólók, melyeken (különböző kidolgozottsággal) több helyütt kalyibák is állnak. A vízi alkalmatosságokon horgászok lesik a pecabotok spiccének mozgásait, úszók rezdüléseit. Ezen a szakaszon szerencsés, ha az ellenkező oldal felé húzódunk, arról nád övezi a partszegélyt. Kicsivel odébb úgy érezhetjük, hogy visszamentünk az időben: 35,9 cskm-nél érjük el a használaton kívüli fahíd még fellelhető szerkezeti elemeit, mesterségesen kialakított szűkület partjai között feszülve (úp.: 019hid). Kicsivel lejjebb a 35,1 cskm szelvényben evezünk át a 45123-as út hídja alatt. Tovább haladva hatalmas ívek, hurkok beevezésébe kezdünk, melyek partján (szórványosan) tanyák, hétvégi házak találhatóak. Parton, mólókon ülő, zsákmányra leső horgászokkal gyakran találkozunk. Célszerű a meder közepén haladnunk, hogy elkerüljük a damilba gabalyodást. Kilométerekkel lejjebb látjuk meg az előttünk keresztben húzódó töltést, rajta földutat, mely a Zuhogói tiltót rejti (30,6 cskm).
Ez túránk fordulópontja (úp.: 020ford). Kiszállásra a velünk szemben lévő középső szakasz a legalkalmasabb. Itt pihenőt tudunk tartani, valamint kettő kiegészítő programot is ajánlunk.

A közelebbit DK-re indulva, 115 m sétával érjük el (úp.: 021latv, tack: V005o141). Ez egy emlékhely, az itt hősi halált halt Ifj. Vitéz Nemes Kisbarnoki Farkas Ferenc magyar királyi páncélos hadnagy emlékére.

A másik pont ÉNY-ra indulva, majd a DNY felé fordulva, 1,4 km gyalogtúrával érhető el (úp.: 022latv, track: V005o142). Ezen helyen állt Koszta József (Szentes legjelentősebb festőművésze) lakhelye, tanyája. (Kérlek, úgy érj ide, hogy az ITT és ITT elérhető anyagokat áttanulmányoztad. Főként pedig arra, hogy ennek a videónak a megnézésére szánj 24 percet, hátradőlve, nyugalomban! Ha nem így érkezel, nem fogod érteni, miért ajánlom, hogy gyere ide. Nem fogsz itt találni sem műtermet, sem tanyát, de már az összedőlt falak agyagtégláinak maradványit is visszahódította a vad természet. Ha azonban felkészülten érkezel, meg fog érinteni a hely. Ameddig bandukolsz ide, s vissza a Kurcához, tarts nyitva a szemed! A táj, a környező tanyák, a korábban látott képek… Csak így értheted meg.)
A kiegészítő programok idejére ne feledkezzünk meg felszereléseink biztonságáról!

Visszatérve hajóinkhoz, a felső oldalon szálljunk vízre! A Körös-torok eléréséig az idefelé bejárt úton haladjunk, szem előtt tartva a fent leírt instrukciókat, figyelmeztetéseket. Különösen a ki-beszálló pontok környékére vonatkozókat.

A Körös-torokban strandoljunk kedvünk szerint. 

3. nap (18,1 km, track: V005m145, V005j145)
Ezen a reggelen is érdemes kihasználnunk a strand nyújtotta lehetőségeket.
Induláskor két lehetőség van: vagy meg kell küzdenünk a fürdőzésre kijelölt terület bójáinak megkerülésével (a part és a bóják közötti vízfelületen tilos csónakkal közlekedni, ez a terület a fürdőzőké), vagy hajónkat vontatva átlábalunk az ekkor még nagyrészt üres stand sekély vízében.
Az üdülőterület felső szélénél hosszabb „sarkantyú(70 m, 244,6 fkm) búvik meg a mederben, amely alacsony vízállásnál a felfutás veszélyével jár (ha a tracket követve átkelünk a túlsó oldalra, nem kerülünk a kőgát fogságába!).
A 246,2 fkm-nél a város felőli oldalon, a vízmércénél érjük el múltidézésünk első állomását (úp.: 023latv). Itt találjuk az 1887-ben kiépített vízszintmérő egy részét, valamint az ekkor épített lépcsőt és a mellette megbúvó emléktáblát (+440 cm szinttel egyvonalban).

Visszatérve a túlsó oldali belső ívre, majd elérve a pontonhíd alatti komplejárót lehetőségünk nyílik kiszállni, megmártózni (247,2 fkm,
úp.: 024kbp)
. (FIGYELEM: Ez nem strand! Szolídan hűtsünk, frissüljünk!) Innen a Pontonhíd szerkezetét is szemügyre tudjuk venni, esetleg fel is sétálhatunk rá. Ez a második állomása múltba nyúló programunknak (úp.: 025latv). A híd mai külsejét 1957-ben nyerte el, de az első építmény már 1896-ban összekötötte a várost a nagyréti termőterületekkel (történeti áttekintés ITT található).
Jöjjön most az átevezés alatta! A pontonhíd alatt a meder közepén található pontonközben lehet sportcélú hajókkal átkelni. Egy „SPORT” feliratú tábla (úp.: 026info) jelzi ezt! (Méretesebb vízi jármű érkezése esetén a hidászok a híd egy 53,6 méteres szakaszát kishajóval félrevontatják az átkelés lebonyolítása érdekében kb. 15-20 perc alatt a híd kinyitásáról készült Time Lapse videó ITT tekinthető meg). Amennyiben több hajóból álló flottával túrázunk, az átevezésnél egyesével menjünk, kellő távolságot tartva egymás között! A híd alatt a folyás kissé ferde, nem merőleges a szerkezetre, ezért figyelmet igényel!
Átérve a híd alatt ne akarjunk egyből a partszegélyre menni. Laposszögben térjünk ki inkább a meder szélére, ne kockáztassuk az esetleges alásodródást! (Az Alsó-Tisza egyetlen - általam jelentősnek tartott - veszélyforrása a parthoz rögzített műtárgyak alá történő sodródás.)
A tracket követve biztonságos helyen haladhatunk.

Tovább lapátolva felfelé a jobb part mentén több, rövid sarkantyúval is szembekerülünk. Ez alacsony vízállásnál megfelelő figyelmet igényel (figyeljünk a vízfelszín fodrozódásainak árulkodó jeleire!). A 249,6 fkm-nél szállunk partra (úp.: 027ford), hogy innen már gyalog (325 m) jussunk el célállomásunkig: az Ellés Monostor romjaihoz (track: V005o143, úp.: 028latv).
A kikötést követően - mielőtt eltávolodunk a parttól- gondoskodjunk hajóink biztonságba elhelyezéséről! A célt rövid (325 m) sétával érjük el, melynek egyetlen kihívása a partszegélyen történő feljutás. Utunkat a V005o143 track is segíti. (Az Ellés Monostorról háttérinformációk ITT, ITT és ITT. A terepen is találunk több turisztikai információs táblát.)

Megélve a hely múltját és szellemét, térjünk vissza a mába és a hajóinkhoz!
Vízre szállva kicsit megpihenhetünk. Adjuk át magunkat a gravitációnak, élvezzük a tiszai „csorgás” megnyugtató élményét! (A pontonhídnál lefelé haladva is elővigyázatosnak kell lennünk, hisz a sodrás feltartóztatatlanul visz bennünket a híd irányába! Vízi járművünk kormányozhatóságának érdekében őrizzünk meg némi sebességet a vízhez viszonyítva!)
A Körös-torokban ismét strandolhatunk kedvünkre.

Pancsolásunk, nézelődésünk végeztével „tengerre”!
Lefelé haladva ismét átadhatjuk magunkat a sodrásnak, de ezt egy kicsivel lejjebb; a nyugodtabb, csendesebb szakaszon az igazi megtenni.
Elérve a szentesi strandot  (238,6 fkm) kiköthetünk (főszezonban a strand területét jelző bójákon kívül eső alsó vagy felső partszakaszt választva). A parton, a nyárfák alatt tiszta vizű artézi kutat (úp.: 029viz), a szezonban pedig büfét és mosdót is találunk. Valamint számos sportlehetőség is adott itt (lábtengó, strandfoci, kosárlabda, röplabda, asztalitenisz).

Hajóba szállva gyorsan megérkezünk kiindulási pontunkra, mely kiszállási helyünk is egyben.

Feldolgozták: Virág Olga, Erdélyszky Szilvia(VZs)

Tapasztalataidat, élményeidet őrömmel fogadjuk! / Élménybeszámoló menüpontban (vállalható keret között) közzé tesszük.
(Fotó és videó anyagokat is várunk.) 

Leírás letöltése: Word, PDF 
(Nyomtatás: Word formátumot állólapként befűzött A4-re, utólagos A5-re vágással, PDF-et A5-ös állólapra javasolt.)
 

Túrakenu igénylésével kapcsolatos információk ITT.
Túravezetéssel kapcsolatos információk ITT.
Kiegészítő foglalkozással, terepgyakorlattal kapcsolatos információk ITT.
GPS igénylésével kapcsolatos információk ITT. 
 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 


Túraajánlatainkat eléred a SprtMap telefonos applikációban is!  Alkalmazás letöltése: Android verzió, iPhone verzió. 

Ha a túra leírásához módosítási javaslatod van, kérlek küldd el nekünk a turak@jupat.hu e-mail címre!

Támogatók, segítők:

Médiapartnerek:

Honlap működtetők: