Útleírás

Vissza a túrákhoz
Túrakód: V006_08 Túranév: Szentes térsége / Bokrosi homokpad #2 (2-nap) Feltöltve:
Frissítve:
Bejárva:
2018-07-24
2019-02-28
2018-06-02
Nehézség: Táv: 35 km


34,6 km-es túránk a csongrádi Öregszőlők területének felső szélén található homokpadig visz, mely táborhelyünk is egyben.
Első nap az evezésé a főszerep, ezt azonban másnap kipihenhetjük, miközben több látnivalót is meg tudunk tekinteni.
(A javasolt táborhely nomád feltételeket kínál, ezt vegyük figyelembe a tervezésnél!)


 1. nap (17,3 km, track: V006m08):
Kiindulási pontunk a St. Jupát SE. Vízitelepe mellett található komplejáró  (237,8 fkm), (úp.: 000iep).
Folyásiránnyal szembe, a szentesi strand irányába induljunk el! 
(A track, csupán a túraútvonal műholdképen történő, valamint a nevezett-pontok terepen történő könnyebb beazonosításának célját szolgálja, nem feszesen követendő nyomvonal.)
A 239 fkm-nél hagyjuk el a szentesi üdülőterületet, innen kissé háborítatlanabb részen evezhetünk, de mire elmélyedhetnénk benne, látómezőnkbe kerül előbb a közúti, majd a vasúti híd is. A kettő között a jobb oldali parton található a 240 fkm-es tábla . A hidakat elhagyva  már nyugalomra lelhetünk. (A túrán célszerű követhetnünk a folyóvízen felfelé evezők stratégiáját, miszerint kanyarok mentén oldalt váltunk, hogy mindig a belső íven haladjunk. Így a táv is rövidebb és a sodrás is csekélyebb. Ha azonban a kíváncsiságunk irányítja hajónkat, ne habozzunk azt az oldalt választani, mely jobban felkeltette érdeklődésünket!)
Alacsony vízállás esetén a 243 fkm alatt/felett található nagy balos kanyarulatban jelentősen el kell távolodnunk a parttól, hogy ne érjen le időnként evezőnk a mederfenékre. Ez a rész már a csongrádi üdülőterülethez tartozik. A Körös-torokot megpillantva még figyelemre lesz szükségünk: biztonságos távolságban kell kikerülnünk az itt hosszan elterülő és jelentősen benyúló kikötőt! Ez a „motorizáltaké”, ezért ha egy mód van rá, inkább kerüljük el, jobb a békesség. ;)
Leküzdve az akadályt már láthatjuk a híres körös-toroki homokpadot, ahol megpihenhetünk, vagy akár strandolhatunk is (243,9 fkm, úp.: 002kbp). Nyári szezonban a terület alsó és/vagy felső részén van lehetőségünk kikötni. A strand vendéglátó-egységeiben a frekventált üdülőhelyeken szokásos gasztronómiai kínálatot találja az erre vágyó. Az üdülőterület bejáratánál, a körforgalom mellett artézi kút található (úp.: 003viz), így a finom ízű ivóvízből az értékes folyadékpótlást is biztosíthatjuk.
Ha kiszállunk a strandnál, felszerelésünk biztonságáról mindenképp gondoskodjunk! A partszakasz közepe körül találjuk a fémvázas Rév-kilátót  (úp.: 004kilat), melyről remek panoráma nyílik a környező területekre (a hosszabb időigénnyel járó felfedezéseinket célszerű a visszafelé történő kikötéskor megtennünk, nehogy kicsússzunk időkeretünkből).

Ismét vízre szállva és tovább evezve meg kell küzdenünk a fürdőzésre kijelölt terület bójáinak megkerülésével (a part és a bóják közötti terület a fürdőzőké, figyeljünk rájuk!). Az üdülőterület felső szélénél hosszabb sarkantyú (70 m, 244,6 fkm) búvik meg a mederben, mely alacsony vízállásnál a felfutás veszélyét rejti magában (ha a tracket követve átkelünk a túlsó oldalra, nem kerülünk a kőgát fogságába).

A pontonhíd alatti komplejárónál lehetőségünk nyílik kiszállni és megmártózni (247,2 fkm, úp.: 005kbp). (FIGYELEM: Ez nem strand! Szolidan hűtsünk, frissüljünk!) Innen a pontonhíd szerkezetét is szemügyre tudjuk venni, ha kedvünk tartja, akár fel is sétálhatunk rá. A híd mai külsejét 1957-ben nyerte el, de az első építmény már 1896-ban összekötötte a várost a nagyréti termőterületekkel. (Történeti áttekintés ITT található.)
Jöjjön most az átevezés a pontonhíd alatt! A meder közepén található pontonközben lehet sportcélú hajókkal átkelni. Ezt egy „SPORT” feliratú tábla jelzi (úp.: 006info)! ( Méretesebb vízi jármű érkezése esetén a hidászok a híd egy 53,6 méteres szakaszát kishajóval félrevontatják úgy
15-20 perc alatt az átkelés lebonyolítása érdekében. A híd kinyitásáról készült Time Lapse videó ITT.)
Ha több hajóból álló flottával túrázunk az átevezésnél egyesével menjünk, kellő távolságot tartva egymás között! A híd alatt a folyás kissé ferde, nem merőleges a szerkezetre, ez figyelmet igényel!
Átérve a híd alatt ne akarjunk egyből a partszegélyre menni, laposszögben térjünk ki a meder szélére. Ne kockáztassuk az esetleges alásodródást! (Az Alsó-Tisza egyetlen - általam jelentősnek tartott - veszélyforrása a parthoz rögzített műtárgyak alá történő sodródás. A tracket követve biztonságos helyen haladhatunk.)

Tovább lapátolva felfelé a jobb part mentén több rövid sarkantyúval is szembekerülünk, mely alacsonyvízállásnál figyelmet igényel
(figyeljük a vízfelszín fodrozódásainak árulkodó jeleit)!
A 250,1 fkm-nél  a vízig nyúló telkek kezdete, a mólók hosszan elnyúló sora előtt, a Tisza egyik legkiterjedtebb partvédelmi kövezése található a víz felszíne alatt/felett (vízállás függvényében). A tracket követve, behúzódva a sodorvonalba, kockázatmentesen, felfutás veszélye nélkül kerülhetjük ki a terméskő sarkantyúk hálózatát.
Ismét a part mellé érve a stégek kerülgetése szükséges, melyeken gyakran horgászok lesik a pecabot végének rezdüléseit. A 252,9 fkm-nél elhaladunk az egykori révátkelő mellett, de erről már csak a parton, a fák között fellelhető révészház árulkodik, lentről a vízről észrevehetetlen. Kissé odébb (253,7 fkm) kicsiny homokszegély kínál kiszállásos pihenőre lehetőséget, de a napi célként megjelölt homokpadunk sincs már messze. Egy nagyobb öböl következik, mely a vizet is alaposan megforgatja, így egy rövid szakaszon segítségünkre lehet a haladásban.
Elhagyva a Bokrosi-csatorna torkolatát hirtelen kerül látómezőnkbe a 254,9 fkm-nél található homokpart. Ez túránk forduló pontja, táborhelye (úp.: 001ford). Itt közepes vízállás esetén is homokra tudunk kiszállni. (A part aktuális állapotáról, táborozásra alkalmasságáról célszerű előre tájékozódnunk helyismerettel rendelkezőtől. A tiszai homokpadok évről-évre átalakulhatnak a tavaszi áradások romboló-építő hatásának következtében. Ha minket kérdezel, lehet, hogy láttuk már a partot néhány hete, vagy a szezon elején, esetleg elgurulunk bringával megnézni neked.)
Ez a part, leggyakrabban „kér” némi kubikos melót, mielőtt sík területre tudod építeni alkalmi lakosztályod! Itt a civilizált zajoktól távol kedvedre élheted vad tábori életed. A kanyarulat felett gyakran üzemel a közeli halastavat vízzel ellátó szivattyú, ennek morajlása hallható lehet, és a távolban meg-megdörrenő madárriasztó is érzékelhető időnként.

 2. nap (17,3 km, track: V006j08):
A part fekvése már a reggeli napsugarakat is sátorba engedi, korai kelésre kényszerítve a lustábbakat is (részemről kimondottan kedvelem az ilyen fekvésű partokat, hisz így nagy eséllyel szárazon tudom elcsomagolni sátramat anélkül, hogy még a déli harangszó is a parton érne).
Hajónkat vízre taszítva a tegnapi küzdelmünk „gyümölcsét” is élvezhetjük: időnként adjuk át magunkat a gravitációnak, éljük meg a tiszai „csorgás” megnyugtató élményét! (Ne essünk abba a hibába, hogy túlbuzgó aktivitásunk hatására mire hátradőlnénk átadni magunkat a természet nyugalmának, már átsiklottunk az igazán csendes, békés szakaszon!)

Néhány látványosságot is megemlítünk, hogy ki-ki érdeklődése és rendelkezésre álló ideje függvényében dönthessen megtekintésükről.
A 249,6 fkm-nél a bal parton az Ellés Monostor romja kínálkozik (úp.: 008latv). Ehhez a 007kbp útpontnál kell kiszállnunk, és a V006o072 elnevezésű trecket követve 325 métert sétálnunk. Az út egyetlen kihívása a partszegélyen történő feljutás. (Ellés Monostorról háttér információk ITT, ITT és ITT, valamint a romnál is találunk több turisztikai információs táblát.)

Megélve a hely múltját és szellemét térjünk vissza hajóinkhoz és a mába!

A Pontonhídnál lefelé haladva is elővigyázatosnak kell lennünk, hisz a sodrás feltartóztatatlanul visz bennünket a híd irányába. Vízi járművünk kormányozhatóságának érdekében őrizzünk meg némi sebességet a vízhez viszonyítva!
Leérve a 246,2 fkm-ig igazi unikumra lelhet az erre fogékony túrázó: a város felőli oldalon a vízmércénél (up.: 009latv, track: V006o073) megszemlélhetjük az 1887-ben telepített vízszintmérő egy részét, valamint az ekkor épített lépcsőt és a mellette lapuló emléktáblát 
(+440 cm szinttel egyvonalban)!

A Körös-torokban strandolhatunk kedvünk szerint, valamint (belépő megváltása esetén) meglátogathatjuk a tegnapi út leírásában említett fémvázas kilátót is (úp.: 004kilat).

Pancsolásunk, nézelődésünk végeztével „tengerre”!
Lefelé haladva ismét átadhatjuk magunkat a „csorgás” nyújtotta élménynek is, de ezt egy kicsit lejjebb,  a nyugodtabb, csendesebb részen az igazi megtenni.
A szentesi strandot elérvén (238,6 fkm) kiköthetünk. Főszezonban a strand partjának bójákon kívül eső alsó vagy felső részét válasszuk, és figyeljünk a fürdőzőkre! Fenn a part tetején, a fák árnyékában artézi kutat (úp.: 010viz), kis játszóteret, szezonban büfét, mosdót, különféle sportolási lehetőségeket is találunk.

Ismét hajóba szállva pár száz méter múlva gyorsan megérkezünk kiindulási pontunkra, mely kiszállási helyünk is egyben.

Feldolgozták: Erdélyszky Szilvia(VZs)

Tapasztalataidat, él ményeidet őrömmel fogadjuk! / Élménybeszámoló menüpontban (vállalható keret között) közzé tesszük./
(Fotó és videó anyagokat is várunk.) 

Leírás letöltése: Word, PDF 
(Nyomtatás: Word formátumot állólapként befűzött A4-re, utólagos A5-re vágással, PDF-et A5-ös állólapra javasolt.)

Túrakenu igénylésével kapcsolatos információk ITT.
Túravezetéssel kapcsolatos információk ITT.
Kiegészítő foglalkozással, terepgyakorlattal kapcsolatos információk ITT.
GPS igénylésével kapcsolatos információk ITT. 
Ha túrát csak az egyik irányban teljesíted, szállítással kapcsolatban ITT érdeklődhetsz. 


Túraajánlatainkat eléred a SprtMap telefonos applikációban is!  Alkalmazás letöltése: Android verzió, iPhone verzió. 

Ha a túra leírásához módosítási javaslatod van, kérlek küldd el nekünk a turak@jupat.hu e-mail címre!

Kapcsolódó túrák

Túrakód Túranév Típus Táv Nehézség Letölthető
nyomvonal
Élmény-
beszámoló
Útleírás Részletek
V006_10 Szentes térsége / Tiszasasi homokszegély #2 (2 nap) 1 47 km 5 1 0 1 reszletek

Támogatók, segítők:

Médiapartnerek:

Honlap működtetők: