Útleírás

Vissza a túrákhoz
Túrakód: V007_02 Túranév: Szentes térsége / Kalandok két folyón Feltöltve:
Frissítve:
Bejárva:
2018-07-25
2019-03-15
2018-05-26
Nehézség: Táv: 35 km

34,8 km-es túránkon felevezünk a Hármas-Körösön Szelevényig.
5,6 fkm-nél áthaladunk a Bökényi duzzasztó mindkét ágán, hogy alaposan szemügyre vehessük mind a duzzasztási-, mind a hajózsilip oldali részeket hazánk első vasbetonból épült vízépítési műtárgyán.
Utunk során egyaránt megtapasztalhatjuk mind a nyugodt természeti környezetet, mind a Körös-toroki strand pezsgő életét.


Kiindulási pontunk a St. Jupát SE. Vízitelepe mellett található komplejáró (237,8 fkm), (úp.: 000iep).
Innen felfelé a Strand irányába induljunk el! 
(A track csupán a túraútvonal műholdképen történő eligazodást, valamint a nevezett-pontok terepen történő könnyebb beazonosítását szolgálja, nem feszesen követendő nyomvonal.) Folyásiránnyal szemben történő haladásunknál célszerű a parthoz közelebb, lefelé haladva beljebb, a sodorvonal közelében haladnunk.

239 fkm-nél hagyjuk el a szentesi üdülőterületet. Innentől kezdve egy háborítatlanabb szakaszon evezhetünk, de mire elmélyednénk benne, látótérbe kerül előbb a közúti, majd szinte rögtön utána a vasúti híd is. A kettő között található a 240 fkm-es tábla (j.). A hidakat elhagyva ismét nyugalomra lelhetünk. (A túrán célszerű követnünk a folyóvízen felfelé evezők stratégiáját, miszerint kanyarok mentén oldalt váltunk, hogy mindig a belső íven haladjunk. Így részben rövidebb a táv, részben a sodrás is csekélyebb. De ha kíváncsiságunk irányítja hajónkat, ne habozzunk azt az oldalt választani, amelyik jobban felkeltette érdeklődésünket.)
Alacsony vízállásnál a 243 fkm alatt/felett található nagy balos kanyarulatban, jelentősen el kell távolodnunk a parttól, hogy evezőnk ne érjen le időnként a mederfenékre. Ez a rész már a csongrádi üdülőterülethez tartozik.

A Körös-torokot megpillantva, még figyelemre lesz szükségünk: biztonságos távolságban kell kikerülnünk a hosszan elterülő és jelentősen benyúló kikötőt! Ne szálljunk ki rá, mivel ez a terület inkább a „motorizáltaké”, és jobb a békesség... :)
Leküzdve az akadályt már láthatjuk a híres homokpadot, mely pihenőhelyünk és strandolási lehetőségünk is egyben (243,9 fkm, úp.: 002kbp). Nyári szezonban (értsd: alacsony vízállásnál) a terület alsó és felső részén van lehetőségünk kikötni. A strandhoz tartozó partszakaszon a frekventált üdülőhelyeken szokásos gasztronómiai kínálatot találja az erre vágyó. A terület bejáratánál, a körforgalom mellett artézi kút is van (úp.: 003viz), így értékes és olcsó folyadékpótlás is biztosított.
Fontos: ne feledkezzünk meg felszerelésünk biztonságáról!

A partszakasz közepe körül találjuk a fémből készült Rév-kilátót  (belépős, úp.: 004kilat), melyről remek panoráma nyílik a környező területekre. (A hosszabb,  időigényesebb felfedezéseinket célszerű a visszafelé történő kikötéskor megtennünk, nehogy kicsússzunk időkeretünkből!)

Ismét vízre szállva a stranddal szemben, a Körösben folytatjuk utunkat. Fél kilométernyire a torkolattól a jobb oldalon vízkivételi mű található: az ott látható két csövön látják el a Kurcát vízutánpótlással a Körösből. A töltésig csatorna szállítja a vizet, lehetőséget teremtve (némi száraz szakasz beiktatásával) turisztikai célú hajózásra - no de ez már egy másik túra útvonala, mi most térjünk vissza a Körös medréhez!
(A műtárgynál ne fürödjünk: Tiltott és veszélyes is! A szerkezet üzemelése esetén különösebb hanghatást nem tapasztalunk, viszont jelentős szívóerővel rendelkezik a vízszint alatti csővégeknél, mely komoly veszélyforrást jelent.)

Felfelé haladva, gyorsan megtapasztaljuk, hogy ez a víz nyugodtabb, csendesebb, békésebb. Ahogy távolodunk a strand nyüzsgésétől, a kanyarulatok mentén egyre inkább magával ragad bennünket a természet. Horgászokkal találkozhatunk itt-ott a folyó bal partján, főként a 2,5 fkm tájékán (úp.: 005kbp). Ezen a részen kiszállva lenne lehetőségünk besétálni a Szenteshez tartozó Magyartésre egy széles, kaszáló borította ártéren keresztül. Fentebb meredek agyagpartot is láthatunk, majd néhány  kanyarulatot követően látómezőnkbe kerül a duzzasztómű két részét (duzzasztási ág, hajózsilip)  elválasztó sziget csúcsa.  (Szerencsés, ha ide az ITT, ITT és ITT elérhető anyagok áttanulmányozását követően érkezünk! Tartalmi átfedésük ellenére érdemes átnézni őket! További részletes anyag ITT és ITT érhető el.)

Felérkezve, jobbunkon, az 1907-ben készült, 3,53 m duzzasztási szinttel bíró vízlépcső, zsilipkamrai része található, mely 10 m széles és 68 m hosszú, valamint kézi mozgatású kapuszárnyakkal rendelkezik. Érdemes kiszállnunk (úp.: 006kbp), hogy alaposan szemügyre vehessük! A kamrában fellelhetőek az eredeti létrák, melyek hajóink kikötésére és a feljutásra is jó lehetőséget biztosítanak. (Engem mindig megérint e hely szelleme, hisz ez az első hazai létesítésű vasbeton vízépítési műtárgy, és én itt lehetek, felmászhatok létráin, megfoghatom a zsilipkapu kezelőkarját Furcsa, de most a klaviatúrát kopogtatva is ott vagyok. Felejthetetlen élmény, hogy még működés közben is láthattam.)

Tovább evezve elhaladunk az egykori révátkelő mellett, mely a víz felől már csak nehezen vehető észre (kint a töltésnél, a folyó bal partján még fellelhető az egykori révészház).
Kicsivel odébb vízkivételi mű található, melyre ugyancsak a korábban már említett instrukciók érvényesek! Ezt elhagyva ismét a teljes nyugalom világába csöppenünk.

Szelevényt elérvén (úp.: 001ford) a betonlépcsőnél kínálkozik lehetőség kényelmes kiszállásra, melyet a horgászladikok mellett találunk. Felsétálva rögtön a település széléhez érkezünk, ahol szükség esetén közkutat is elérünk 360 m-re onnan, ahol partra szálltunk (úp.:007viz, track: V007o02). A rámpa tetején az itt kiállított tolózárat is áttanulmányozhatjuk. (A település alatti/feletti töltés-szakaszon a 2006-os árhullámot követően - mely komoly kihívás elé állította a védekezésben résztvevő szakembereket - jelentős védképességi munkálatokat végeztek.)

Visszaülve a hajóba elégedetten nyugtázhatjuk, hogy leküzdöttük a folyó erejét, így itt az ideje, hogy megpihenjünk, és átadjuk magunkat a természet erejének; éljük meg a „csorgás” megnyugtató élményét!

Visszaérve a szigetig, most válasszuk a másik ágat; így a duzzasztómű felöli oldalra kerülünk. Itt is érdemes kiszállni (úp.: 008kbp), akár mind a két oldalon - habár ez rutinosabb kormányost igényel -, hogy tovább tanulmányozzuk a műtárgy terepen fellelhető részeit. A duzzasztást ún. tűkkel oldották meg (ezekről képeket az ITT elérhető anyag fotó mellékleteiben találsz, ahol makett is látható). Ezen tűk 464 cm hosszúságú, négyszögletes keresztmetszetű vörösfenyő rudak voltak, melyek egymás mellé helyezésével az e célra kialakított szerkezetben elérhető volt a meder teljes elzárása, melyhez 350 db behelyezése volt szükséges. A tűk ki-be mozgatásával lehetett az átfolyó víz mennyiségét szabályozni.
(A műtárgy területén tilos a fürdőzés!)
Eredeti képek, melyek a duzzasztó építkezési munkálatai során készültek (szerző ismeretlen): 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11.

Tovább haladva, a Körös-torokba, ismét strandolhatunk kedvünk szerint, valamint ekkor érdemes meglátogatni a korábban említett kilátót is
(úp.: 004kilat)
Pancsolásunk, nézelődésünk végeztével „tengerre”!

Lefelé haladva ismét átadhatjuk magunkat a folyó sodrásának, de ez valamivel lejjebb, a nyugodtabb, csendesebb részen az igazi.
A szentesi strandot elérvén (238,6 fkm) ismét kiköthetünk (főszezonban a part - a fürdő területét jelző bójákon kívüli - alsó vagy felső részét választva). Fenn artézi kutat (úp.: 009viz), valamint a nyári szezonban büféket, mosdót, zuhanyzót is találunk.

Ismét hajóba szállva pár száz méter után gyorsan megérkezünk kiindulási pontunkra, mely egyben túránk végét is jelenti.

Feldolgozták: Erdélyszky Szilvia(VZs)

Tapasztalataidat, él ményeidet őrömmel fogadjuk! / Élménybeszámoló menüpontban (vállalható keret között) közzé tesszük./
(Fotó és videó anyagokat is várunk.)

Leírás letöltése: Word, PDF 
(Nyomtatás: Word formátumot állólapként befűzött A4-re, utólagos A5-re vágással, PDF-et A5-ös állólapra javasolt.)

Túrakenu igénylésével kapcsolatos információk ITT.
Túravezetéssel kapcsolatos információk ITT.
Kiegészítő foglalkozással, terepgyakorlattal kapcsolatos információk ITT.
GPS igénylésével kapcsolatos információk ITT.
 
Ha túrát csak az egyik irányban teljesíted, szállítással kapcsolatban ITT érdeklődhetsz.


Túraajánlatainkat eléred a SprtMap telefonos applikációban is!  Alkalmazás letöltése: Android verzió, iPhone verzió. 

Ha a túra leírásához módosítási javaslatod van, kérlek küldd el nekünk a turak@jupat.hu e-mail címre!

Támogatók, segítők:

Médiapartnerek:

Honlap működtetők: