Útleírás

Vissza a túrákhoz
Túrakód: K011_01 Túranév: Szentes térsége / Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark #1 Feltöltve:
Frissítve:
Bejárva:
2018-08-19
2019-01-23
2017-12-17
Nehézség: Táv: 86 km Szilárd burkolat: 100 %  


85,7 km-es túránk szilárd burkolatú úton vezet.
Az út elején, és a visszafelé vezető út jelentős részén árvízvédelmi töltésen haladunk.
Úticélunk az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark felkeresése, melynek felfedezése, bejárása önmagában is több órás programot jelent.
(Célszerű korán útra kelnünk, és átgondolni a park részleges megtekintésének lehetőségét!)


Túránkra a Széchenyi liget kapujából indulunk (úp.: 000iep) a Csongrád felé vezető (ÉÉNY) kerékpárúton.
(A ligetről bővebb információ ITT, videó ITT található.) Utunkat hamarosan két körforgalom keresztezi, ezután a 71,1-es tkm-nél felhajtunk a Tisza töltésére. (Itt turisztikai információs táblát is találunk úp.: 002info.)
Kezdeti irányunkat tartva (ÉÉNY) haladjunk a 73,1-es tkm-ig (ez egyben a 451-es út kereszteződése), ahol balra (NY) kell fordulnunk.
Közben elhaladunk a Szentesi Szivattyútelep mellett, melyet egy korábbi projektünkben videón feldolgoztunk (2:25–4:35-ig).
A főútra történő balra felhajtásnál legyünk nagyon óvatosak, ugyanis a nagy forgalmú út kanyarulata miatt nem látjuk kellőképpen a gyorsan közeledő járműveket. Ne csak a szemünkre, a fülünkre is „támaszkodjunk”!
Sajnos egy rövid szakaszon (380 m) a közúton kell haladnunk, azonban elérvén a menetirány szerinti bal oldalon lévő (korláttal elválasztott) szervizutat/járdát, keljünk át a főúton, hogy végre biztonságban érezhessük magunkat. (A közlekedés szabályai szerint nyugodtan haladhatnánk az úttesten is tovább, de a kialakult gyakorlat és személyes tapasztalatom alapján nem ajánlom, mert veszélyes lehet.)
A hídon átgurulva, a mindkét irányban aszfaltozott töltést a 78,5-es tkm-nél érjük el (úp.: 005elag). Ez a szakasz már az EuroVelo 11 útvonalához tartozik. A főúton ismét át kell kelnünk (alapos körültekintést követően), hogy Csongrád (ÉÉNY) felé bringázzunk tovább. A 79-es tkm-nél keresztezzük a vasúti síneket, az átkelést fénysorompó segíti. A Kisréti gátőrházat elhagyva (79,1 tkm) már szemünk elé tárul a Serházzugi Holt-Tisza. A 80,6 tkm-nél található mentett oldali rámpán legurulva, a mederrel párhuzamosan, NY-felé futó aszfaltcsíkon kerekezünk az innen
2,3 km-re, az Aranysziget Szociális Otthon előtt kezdődő kerékpárútig (úp.: 10elag). Közben az út bal oldalán (D) található ártézi kútnál
(úp.: 009viz) célszerű feltöltenünk vízkészletünket.
A kerékpárutat követve átkelünk a holtág túlsó partjára, ahol a kanyarulatban - letérve róla (úp.: 011elag), de irányunkat tartva (NY) -, a vízzel párhuzamosan haladva, rövid, (190 m) földutas szakaszon jutunk be a Sporttelepre (úp.: 012kapu). Ezen -  az úton haladva -  át is gurulunk, hogy immár Csongrád lakóházai között gördüljünk tovább. (A telep kapuit 7:00-21:30-ig tartják nyitva.) A Sport utca emelkedőjén feltekerve, a „T” elágazásban balra (DDNY) fordulva (úp.: 013elag) jutunk ki a benzinkútig. Ezután már az Eurovelo (Európai Kerékpáros vándorút Hálózat) nyomvonalán haladunk egészen Ópusztaszerig. Itt a kanyarulatot követve keresztezzük a 4512-es főutat, melyet megállást követően tehetünk meg (úp.: 014elag), hogy innen a 4519-es úton haladjunk tovább. 490 m megtétele után, (jobbunkon induló (úp.: 015elag) kerékpárút segíti biztonságos haladásunkat. (Közben Felgyő közelebbi határában kereszteznünk kell a 45119 utat, elsőbbséget adva a rajta haladóknak!) Védettségünk a 4519-es út 7,15 km szelvényében ér véget, ekkor „fogy ki” alólunk a kerékpárút  (úp.: 016elag).
A 9-es kilométerszelvény környékén, jobbról, lapos vizes területeken szemlélődhetünk. Az ezt uraló madárvilág mit sem törődik velünk, vagy az elsuhanó autókkal.  Csanyteleket a 10,9 kmszelvényben érjük, majd a 16,7 kmszelvényben hagyjuk el, a halastavakat kiszolgáló csatornák átlépését követően. A településen a tracket, a 4519-es utat és az Eurovelo útvonal iránymutatásait kövessük (úp.: 020elag  balra, 021elag jobbra). Tovább bringázva halastavak között haladunk, melyekre az útról kevés rálátás kínálkozik. 19,6 kmszelvényben gurulunk át a Dong-éri-főcsatorna hídján, hogy a 21,3 km szelvényben már Baks belterületére érjünk. Kicsivel odébb, a 21,6 km szelvényben érjük el a kereszteződést (úp.: 019elag)
a 4519-es számú úton, itt jobbra (DNY) fordulva, ugyanezen számú úton kell továbbhaladnunk. (Ebben a kereszteződésben feltűnik kijelzőnkön a hazafelé vezető, K011j011 jelű track, melyet még hagyjunk figyelmen kívül, vagy állítsuk láthatatlanná.) A 22 km szelvényben hagyjuk magunk mögött a lakott területet. Ópusztaszerre, a körforgalomhoz a 27,5 km szelvényben érünk.
(Közben áthaladunk 19 db békamentő alagút felett. Az elsőt 23,7 km-nél (úp.: 032latv) az utolsót 26,2 km-nél (úp.: 052latv) találjuk, érdemes időt szánni valamelyik megtekintésére. Céljuk, hogy a békáknak az úttest által kettészelt életterét, vonulási útvonalát összekössék. Szerkezetileg az út két padkáján kiképzett terelőfalból és az úttestbe épített alagútból áll.)

Vigyázzunk, mert a körforgalomban a kerékpáros közlekedés megoldása nem tökéletes! Ideérve célszerű egyenesen áthaladnunk rajta
(úp.: 054elag), hogy kicsivel odébb, keresztben átkelve a bal oldalunkon (DNY) lévő kerékpárúton folytathassuk utunkat: visszafelé a körforgalom irányába (úp.: 055elag). (A bemeneti oldalon közkutat is találhatunk a jobb oldalon (ÉNY) a kerítés szegletében.) Innen 100 m-re, D-i irányban láthatjuk a Magyarok hét nyila elnevezésű emlékművet. Ismét nyeregbe szállva, a körforgalom mellett jobbra tartó (DK) kerékpárúton közelítsük meg célállomásunkat. A 056-os útpontnál rövid időre (80 m) véget ér a kerékpárút. Az itt kialakított parkolók miatt autóforgalom is van, legyünk figyelmesek! A 4519-es út 28,9 km szelvényében át kell kelnünk az úttesten (úp.: 058elag), hogy a túloldalon folytatódó bringaúton tekerhessünk tovább. Itt ismét találkozunk a visszafelé vezető trackel, ne tévesszen meg bennünket! Eredeti irányunkba, DNY-felé haladjunk tovább, néhány útegyenetlenségi akadály leküzdésével. A mellékutat keresztezve (úp.: 060elag), balra (K) - a kerékpárút íveit követve - guruljunk, immár lassan a célegyenesben. (Ezen a rövid szakaszon a kerék elé nézzünk! Nincs jó állapotban az út.) Az aszfaltos utat elérve balra (ÉK) forduljunk, hogy kisvártatva megérkezzünk úti célunkhoz az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkhoz, mely túránk forduló pontja is egyben. (Pénztár: 062pénzt, Bejárat: 063ford.)  Kerékpárjaink biztonságos elhelyezésére a hátsó kapunál (úp.: 064kapu, track: K011o011) kínál a létesítmény lehetőséget! Itt kerítésen belüli parkolás is megoldott, valamint ártézi kútnál vízkészletünket is feltölthetjük.
(A parkban eltöltött idővel gazdálkodjunk okosan, még vissza is kell bringáznunk kiindulási pontunkra!)

Ismét nyeregbe pattanva az Alföldi kéksáv turista jelzést követve az úton guruljunk a 4519-es út kereszteződéséig, melyet a 30-as km szelvényben érünk el. Közben elhaladunk a Csillagösvény Élménypark  (sövénylabirintus) mellett (úp.: 065bejar), mely a világ harmadik legnagyobb ilyen játéka. A főúton jobbra (ÉÉNY) fordulva (úp.: 066elag) rövid szakaszon (160 m) maradunk. Az ismert kerékpárutat elérve (úp.: 060elag), ezen bringázzunk az egy kilométerre lévő, első, aszfaltos kereszteződésig, ahol jobbra (ÉK) fordulva (úp.: 067elag) a track mentén szeljük át a települést, a belső részekre is rálátást nyerve. A 4519-es főutat a 27-es km szelvényben érjük el ismét (úp.: 068elag). Itt jobbra fordulva (ÉK) az EuroVelo 11-es útvonalát követve haladunk egészen a Szentes-Csongrád között átívelő közúti hídig. Baksig már bejárt úton kerózhatunk. Közben szánjunk figyelmet a gazdag gólya-populációra, mely a környező vizes élőhelyek és a békák nagyszámú jelenléte mellett nem meglepő. E szakaszon, a bal oldalunkon elterülő puszta és a beljebb elhelyezkedő időszakos tó (Büdös-szék) a Kiskunsági Nemzeti Park / Pusztaszeri Tájvédelmi Körzetének védett területe. Baks határba érve a kereszteződésben jobbra (K) guruljunk tovább a 4522-es úton Mindszent felé. Az utak által körülzárt, parkos háromszögben érdemes megállnunk, és elidőznünk egy kicsit. Találunk turisztikai tájékoztató táblát, égig érő szélkakasos oszlopot, melyen a világ nagyvárosainak távolságát és irányát tekinthetjük meg, szép virágkompozíciókat, és évszaknak megfelelő bálainstallációt.

Innen kerekezünk az árvízvédelmi töltéshez, melyet az út 2-es km kövénél érünk el.
(Annak ellenére, hogy ez nem kimondottan izgalmas néhány kilométer, én imádom. Nyárelőn eperrel, ősszel dióval, tél elején kökénnyel kínál, melyeket mind-mind szeretek. Alapvetően kedvelem a „túragasztronómiát”, nem vetek meg semmi útszéli vadon termő, elhagyott, nemesített finomságot. Persze a kökény, nem az „inkubátortúrázók” csemegéje. Ez a bogyó, gyümölcs az első deres, gyenge fagyos reggelek után mutatja meg igazi ízét, előtte savanyú és fanyar, ekkor viszont édes és zamatos lesz. Ekkortól megkezdődik a versenyfutás az idővel. A madarakkal versengek (ők is imádják), valamint a nagy fagyokkal, mert az lesöpri a gyümölcsöt az ágakról. Az idei tél kedvezett. Most, mikor az adatrögzítő túrabejárást csinálom, már az adventi időszakot éljük, és én még kökényezhetek. Élvezem. No, igencsak elkalandoztam. Visszatérek a túrához.)

A gátat az 56,1 tkm szelvényben érjük el a Levelényi gátőrház  (11.02.05) mellett (úp.: 072elag). Itt érkezik dél felől az Alföldi Kéktúra útvonala, hogy Mindszent felé, a kompon át fusson tova. (Választhatjuk mi is a kompozást (track: K011o013), majd a Mindszent, Szegvár útvonalon történő hazatérést, de most, a leírásban, ezen az oldalon vezetjük tovább a túrázót.) Található turisztikai információs tábla is, mely a tiszavirág életciklusát dolgozza fel  (videó ITT), és megér némi időráfordítást áttanulmányozása. Balra indulunk tovább (ÉÉNY) az aszfaltos töltésen
78,5 tkm-ig (22,4 km), nem kell kereszteződések beazonosításával bajlódnunk. Közben a 60-as tkm-nél áthajtunk a Dongéri-főcsatorna felett.
Sem itt, sem a 61,8-es tkn-nél elért öntözőcsatorna és vízkivételi műnél ne fürödjünk! Kicsit odébb  - a 62,6-es tkm-nél (úp.: 080elag) - a rámpán legurulva az ártéri oldalra track: K011o014  (133 m), az egykori hajókikötő lépcsőjénél (224 fkm) frissülhetünk végre a Tisza vizében.
(Legyünk figyelmesek! A lejárón kívüli rész köves és sérülést okozható tárgyaktól sem mentes. Ne szerezzünk sem magunknak, sem társainknak kellemetlenséget!)

Pihenésünket, felfrissülésünket követően itt elhelyezhetjük időközben keletkezett szemetünket is, valamint a kihelyezett turisztikai információs táblán tájékozódhatunk a szalakóta védelméről. (Videó ITT, ITT, ITT, vonulásukról ITT érhető el.)

Nyeregbe pattanhatunk, és miután felküzdöttük a rámpán magunkat, eredeti irányunkba, jobbra (ÉÉK) fordulunk. Elhaladunk a Csanyteleki gátőrház mellett (11.03.01 / 62,8 tkm). Itt vízkészletünket is feltölthetjük (úp.: 082viz). (A gátőrház kerítésénél kifelé is találunk csapot.) Tovább bringázva, majd a 66,6 tkm-nél megállva, rövid sétával a mentett oldalon (NY), a csatorna partján találunk egy természeti érdekességet, a kilenc összenőtt fát  (úp.: 084latv). A töltésről nem tűnik különösnek, de érdemes lesétálnunk (track: K011o015), és alaposabban szemügyre venni a tövét, a kapcsolódásokat!

A Vidre-éri gátőrházat  (11.03.02) a 67,6 tkm-nél hagyjuk magunk mögött, a hozzá kapcsoló főcsatornai műtárgyakkal együtt, melyek segítségével az eddigi legmagasabb árvízszintről is tájékozódhatunk.

A 67,6 tkm-től némi útminőség romlást kell „elszenvednünk”. A 72,4 tkm-ig (4,8 km) betonelemekből, kettő nyomvonal kialakításával épített úton haladunk, az illesztések határozott érzékelésével. Jutalomként két hatalmas ívét gurulhatjuk be a töltésnek, közben gyönyörködve a tiszamenti tájban. A mentett oldalon, 70,75 tkm-nél megvizsgálhatjuk a töltéstámasztás két formájának (rézsútos, lépcsőzetes) kialakítását/találkozását. Még ezen útszakasz elején  - a 67,9 tkm-nél - turisztikai tájékoztató táblát találunk a „Hullámtéri erdők” (Labodár) címmel (úp.: 088info).

A Kilencesi gátőrházat  (11.03.03) a 72,7 tkm-nél hagyjuk el. (76,3-es tkm-nél, a kanyarulatban, a mentett oldalon található emlékmű talapzatán készíthetünk mókás, vagy sejtelmes emlékképet kirándulásunkról.)

78,5 tkm-nél elért hídfőnél (úp.: 005elag) a folyón átgurulva, már ismert, bejárt útszakaszon térhetünk vissza kiindulási pontunkra.

Feldolgozták: Virág Olga(VZs)

Tapasztalataidat, él ményeidet őrömmel fogadjuk! Élménybeszámoló menüpontban (vállalható keret között) közzé tesszük./
(Fotó és videó anyagokat is várunk.) 

Leírás letöltése: WordPDF 
(Nyomtatás: Word formátumot állólapként befűzött A4-re, utólagos A5-re vágással, PDF-et A5-ös állólapra javasolt.)

Túravezetéssel kapcsolatos információk ITT.
Kiegészítő foglalkozással, terepgyakorlattal kapcsolatos információk ITT.
GPS igénylésével kapcsolatos információk ITT.
Kerékpár igénylésével kapcsolatos információk ITT.
Ha túrát csak az egyik irányban teljesíted, szállítással kapcsolatban ITT érdeklődhetsz.

Geocaching (útvonalon, vagy közvetlen közelében):
1310. Széchenyi liget - Szentes (GCKURC)
640. Az Ópusztaszeri emlékpark (GCOPU)

Geocaching (közelben):
1318. Szentes főterén (GCSZEN)
4005. Vasúttörténeti emlékhely (GCEml) 
 


Túraajánlatainkat eléred a SprtMap telefonos applikációban is!  Alkalmazás letöltése: Android verzió, iPhone verzió.  

Ha a túra leírásához módosítási javaslatod van, kérlek küldd el nekünk a turak@jupat.hu e-mail címre!

Támogatók, segítők:

Médiapartnerek:

Honlap működtetők: